سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 91/12/22 | 7:25 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()
چطو یک ازدواج موفق داشته باشیم؟


 

پژوهش ها نشان می دهد، که با ثبات ترین ازدواج ها آن است که زن وشوهر بیش ترین شباهت ها را با هم داشته باشند. بعضی از روانشناسان شباهت های بین زوجین را در حکم سپرده بانکی مشترک تلقی کرده و اشاره می کنند. اگر میزان سپرده بانکی شما کم تر باشد در مقابل بحران اقتصادی و اجتماعی بهتر می توانید مقاومت و احساس امنیت کنید. در غیر این صورت دچار مشکل می شوند. این تشبیه نشان می دهد هر چه قدر میزان تشابه بین زوجین بیشتر باشد کمتر دچار بحران می شوند.

تشابه در ازدواج

چه تشابه هایی لازم است؟

- هوش: اگر هوش زن وشوهر به یک اندازه باشد رابطه زناشویی آنان با گرفتاری کم تری روبرو می شود.

- ارزش ها: لازم است که زن و شوهر به بسیاری از ارزش ها وحدت نظر داشته باشند. مثلا: مهم است زن و شوهر از نظر معنوی و یا درک اقتصادی اختلاف نظر زیادی نداشته باشند.

- علائق: اگر زن وشوهر در بسیاری از زمینه ها علائق مشترک داشته باشند زندگی به کامشان شیرین خواهد شد.

با این حال زن و مرد ذاتا با همدیگر تفاوت هایی دارند که شناخت این تفاوت ها می تواند باعث شود طوری رفتار کنند که با هم به اختلاف نخورند. تفاوت های میان زن و مرد تفاوت های عمده ای است. برخی از این تفاوتها ریشه در عوامل فیزیولوژیکی و زیستی و بعضی نشأت گرفته از عوامل اجتماعی و فرهنگی و باید در ازدواج و زندگی مشترک به آن توجه کرد.

ازجمله:

1- دیدگاه زنان و مردان نسبت به مسائل جنسی کاملاٌ متفاوت است: این تفاوت ریشه نسبی دارد. رابطه جنسی در زنان با عواطف مثبت و احساسات گره خورده ولی در مردها بیشتر جنبه فیزیولوژیکی دارد.

2- برای مردان استقلال اهمیت بسیاری دارد: آنها می خواهند در مورد مسائل مالی معملات و سایر موارد مشابه مستقل باشند. و مخالفت همه و عدم توجه وی به این نکته می تواند مشکلات و موانعی را در زندگی مشترک ایجاد کند زیرا مرد تصور می کند که به استقلالش لطمه خورده است.

3- زنان می خواهند مورد حمایت باشند و به این حمایت اهمیت می دهند: چنانچه حس کند از طرف همسرش مورد بی توجهی و بی مسئولیتی قرار گرفته به شدت آزرده شده و واکنش های شدید عاطفی نشان می دهد.

4- مدیریت خانه برای مردها بسیار مهم است: با مراجعه به فرهنگ های مختلف در جوامع گوناگون خواهیم دید که مردها به عنوان قدرت اول خانواده شناخته شده است. البته، این مسئله را باید جدا از تبعیض جنسی میان زن ومرد به حساب آورد. در خانواده ها که زن بدون نظر خواهی و مشورت همسرش درباره ی مسائل خانوادگی تصمیمی اتخاذ می کند با این که قدرت اول خانواده است، مشکلات زیادی مشاهده می شود. البته این که مردها قدرت اول خانواده باشد به این معنا نیست که مرد همانند یک دیکتاتور عمل کند بلکه منظور نقش مدیریتی است.

5- صحبت کردن و ارتباطات اجتماعی برای زنان مهم است: زنان با دور هم جمع شدن و حرف زدن بسیاری از نگرانی ها و اضطرابها و ناراحتی های خود را تخلیه می کنند و تمایل به ارتباطات اجتماعی در زنان بیشتر از مردان است. چنانچه درک و آگاهی زن ومرد به این خصوصیات ضعیف باشد، مطمئاٌ آنها را دچار سوء تفاهم های جدی در زندگی مشترک می کند.

6- نگاه مردان به مسائل کلی تر است : مردها معمولاٌوارد جزئیات و نکات ظریف نمی شوند در حالی که زنها به عمق مسائل و اجزای ریز در ارتباطات توجه زیادی دارند و این خصوصیت زن و مرد باعث می شود، که زن تصور کند که مرد درباره بسیاری از مسائل بی دقت است و مرد نیز تصور کند که همسرش فردی حساس و ریز بین است.

7- زن ها عاطفی تر از مردها هستند: تفاوت عمده بین زن ومرد عاطفی تر بودن زنان است و این انتظاری است که زنها از مردها دارند. مثلاٌ زنی که همواره تاریخ دقیق روز ازدواج، تاریخ تولد و مانند آن را به یاد دارد وقتی با شوهری روبرو می شود که نسبت به این مسائل بی اعتنا است نخستین احساسش این است همسرش نسبت به او بی علاقه است و ادامه چنین تفکرات منفی در مدت زمان اندک موجب سوء تفاهم و دلسردی از زندگی مشترک می شود. لذا آگاهی از این نکات ضمن آنکه از ناراحتی های بسیار زیادی جلوگیری می کند. احساس توانایی و مهارت زندگی مشترک را در شخص رشد می دهد.

با تفاوت ها چه کنیم؟

چیزی که تحمل تفاوت ها را ساده تر می کند، همدلی است. یعنی پذیرفتن این که تنها زاویه دید شما مهم نیست و باید گاهی دنیا را از چشم همسر خود ببینید. همدلی با افراد مهارت خاصی می خواهد. همدلی به معنی توانایی درک و فهم احساسات دیگران است، به طوری که فرد بتواند خود را به جای دیگران بگذارد. از دید او به موضوع نگاه کند و احساسات او را درک کند. همدلی به معنی تایید   رفتارهای فرد مقابل نیست بلکه فقط به این معنی است که او و شرایط او را درک می کنیم.

همدلی به برقراری ارتباط عمیق و صمیمی با افراد کمک می کند گاهی افراد به اشتباه تصور می کنند تفاهم به این معنی است که با فرد مقابل کاملاٌ هم فکر و هم عقیده باشیم در حالی که چنین تصوری از پایه اشتباه است، زیرا هیچ گاه نمی توان دو نفر را یافت که شبیه هم باشند اختلاف در دیدگاه ها، علائق ها، آرزوها، سلیقه ها، امری طبیعی و عادی است.

حرف زدن همسران

اصول مهارت همدلی

1- به صحبت های دیگران خوب گوش کنید.

2- با احساس و عواطف طرف مقابل تان همراه و هماهنگ شوید.

3- به احساسات و هیجان های طرف مقابل تان توجه داشته باشید.

4- خود را به جای طرف مقابل بگذارید.

5- در همدلی با طرف مقابل از جمله های قاطع استفاده نکنید.

اثرات همدلی

1) عامل پیشگیری بسیاری از رفتارهای ناخوشایند می شود.

2) در طرفین احساس خوشایند و مثبت به وجود می آورد.

3) فرد را از احساس تنهایی نجات می دهد.

4) موجب اخذ تصمیم های صحیح تر می شود.

5) از بسیاری تعارضات و سوء تفاهم ها جلوگیری می کند.

6) همدلی به جا و مناسب موجب تعدیل و اصلاح شناخت، احساس و رفتار می شود.

7) در تحکیم روابط همسران می تواند نقش مهمی داشته باشد.

8) احساس آرامش و قوه ی ادارک فرد را افزایش می دهد.

9) موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

10) زمینه شناخت بهتر و بیشتر از دیگران را فراهم می آورد.

11) روابط خانوادگی و اجتماعی را بهبود می بخشد.

12) امنیت روانی و آسایش خاطر را تقویت می نماید.

13) میل به شرکت در فعالیت های گروهی را افزایش می دهد.

14) بیان احساسات خود و درک احساسات دیگران را آسان تر می کند.

منبع: خراسان، گفتگوی دینی






تاریخ : دوشنبه 91/12/21 | 8:12 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()

با این درد چه کنیم؟

سردرد
شاید به جرات بتوان گفت که کمتر فرد بزرگسالی وجود داشته باشد که حداقل یکبار در زندگی خود دچار سردرد نشده باشد.
 
البته بسیاری از افراد نیز هستند که معمولا دچار سردرد می‌شوند. اما نباید فراموش کرد که سردرد انواع مختلفی دارد و بسیاری از آنها گذرا و زودگذر هستند اما برخی متاسفانه زندگی معمولی افراد را مختل می‌نمایند. اگرچه سردرد چه از نوع خفیف و چه از نوع شدید آن زجرآور است اما سردرد‌های متوالی مانند میگرن می‌توانند تهدید کننده سلامت روحی و روانی فرد نیز باشند.

آلودگی هوا

عوامل متعددی در ایجاد سردرد نقش دارند. از شا‌یع‌ترین این عوامل می‌توان به آلودگی هوا، کم خوابی یا بدخوابی، مسمومیت با منواکسیدکربن، کاهش یا افزایش فشارخون، تغییرات آب و هوایی و ارتفاع،‌ استرس، آلرژی، آلودگی‌های صوتی، امواج الکترومغناطیسی، عفونت‌های ویروسی و بسیاری از فاکتورهای دیگر اشاره نمود. برای رهایی از سردرد روش‌های متعددی وجود دارد که بسیاری از آنها دارویی است و همانطور که ممکن است در کاهش سردرد مفید باشد ممکن است دارای عوارض متعددی نیز باشد. بنابراین روش‌های جایگزین از طرفداران بیشتری برخوردار است. در واقع برای درمان یا کاهش علائم سردرد بهتر است ابتدا نوع سردرد و علت آن مشخص شود و سپس پروسه درمان شروع شود. برای مثال کسی که به خاطر افت قند خون دچار سردرد می‌شود کافی است با دریافت یک مقدار غذا بویژه از گروه نان وغلات سردرد را برطرف نمود. بسیاری از افراد پس از بیدار شدن از خواب دچار سردرد می‌شوند که معمولا ناشی از افت قند خون است. این افراد با پرهیز از دریافت قند‌های ساده قبل از خواب و مصرف کافی نان و غلات کامل به همراه مقادیر کافی پروتئین می‌توانند از افت قند خون صبحگاهی جلوگیری و متعاقب آن از سردرد رهایی یابند. بسیاری از سردرد‌های دیگر نیز می‌توان با ریشه‌یابی صحیح اقدام به مداخله به موقع و مناسب از وقوع آنها پیشگیری یا علائم آنها را کاهش داد.

شایع ترین سردرد

اما شایع‌ترین سردردها مربوط به بیماری میگرن می‌شود که معمولا در فاز حمله فرد را به مدت 4 تا 72 ساعت دچار سردرد متوسط یا شدید می‌نماید. در واقع میگرن ناشی از تغییر قطر عروق به خاطر انبساط شدید عروق مغزی ایجاد می‌شود. علائم میگرن تنها به سردرد ختم نمی‌شود بلکه تهوع، تغییرات بینایی، اشکال در گفتار، ضعف یا کرختی در قسمتی از بدن، احساس مورمور و سوزش این بیماران را آزار می‌دهد. اگرچه علل واقعی میگرن کاملا شناخته نشده است اما بدون شک فاکتورهای ژنتیکی بیشترین نقش را در ایجاد میگرن دارند. با این حال با توجه به نقش عوامل محیطی در تشدید یا کاهش درد‌های میگرنی این عوامل نیز مورد توجه دانشمندان قرار گرفته اند. مهمترین فاکتورهای محیطی عبارتند از فاکتورهای غذایی، هورمونی و استرس.

تغذیه نادرست

بدون شک کسانی که با مشکل میگرن مواجهه هستند متوجه شده‌اند که تغذیه نادرست و یا مصرف برخی مواد غذایی در ایجاد و یا تشدید درد‌های میگرنی نقش دارد. اگرچه اطلاعات صحیح و علمی در این زمینه محدود می‌باشد اما مطالعات انجام گرفته در این زمینه بیانگر این اصل کلی است که گرسنگی و حذف وعده عمده‌ترین علت شروع یا تشدید علائم در این بیماران است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که کاهش دریافت چربی‌ها می‌تواند شدت و تکرر سردرد‌های میگرنی را کاهش دهد. پنیر، شکلات،‌ افزودنی‌ها و چاشنی‌ها و همچنین مغزها از شایع‌ترین مواد غذایی هستند که افراد ارتباط مصرف آنها با علائم میگرنی را گزارش کرده‌اند. کم آبی و در یافت ناکافی مایعات از دیگر عوامل موثر گزارش شده است. همچنین مصرف مشروبات الکلی با تشدید علائم بیماری در ارتباط بوده است. برخی از مطالعات نیز به تاثیر مصرف کافئین که معمولا در قهوه، چای، نوشابه‌ها و بسیاری از شکلات‌ها وجود دارد بر ایجاد علائم بیماری میگرن اشاره نموده‌اند. دریافت غذاهای صنعتی بویژه آنهایی که حاوی مقادیر بالای قند‌های تصفیه شده هستند ممکن است اثر نامطلوبی بر علائم میگرن داشته باشند.

نقش موادغذایی

با این وجود مواد غذایی دیگری نیز ممکن است در ایجاد و یا تشدید علائم این بیماری نقش داشته باشند اما اثرات آنها کمتر مورد بررسی قرار گرفته شده‌اند. از مهمترین این مواد می‌توان به غذاهای آلرژن مانند بادام زمینی، مرکبات، ماهی دودی، لبنیات بویژه پنیر کهنه، موز، انجیر  و یا مواد دیگری مانند جگر مرغ، انجیر، بعضی از انواع حبوبات، مغزها، میوه‌هایی مثل آواکادوو موز همچنین پیاز، غذاهای فرآوری شده گوشتی حاوی نیترات (مثل همبرگر، سوسیس، کالباس، گوشت دودی شده )، غذاهای با چربی اشباع شده و تخمیرشده، ترشی یا غذاهای خوابانده شده در ترشیجات و آبلیمو اشاره نمود. نکته‌ای که نباید فراموش نمود این است که با توجه به تفاوت‌های فردی ممکن است برخی از این مواد در بعضی افراد ایجاد کننده یا تشدید کننده علائم باشد اما در برخی دیگر اینگونه نباشد.

منبع : salamatnews.com






تاریخ : دوشنبه 91/12/21 | 8:12 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()
برطرف کردن لکه ها
نکات عمومی در برطرف کردن لکه ها از روی لباس:برای رفع لکه سریعا" اقدام نمایید.از قسمت پشت لکه باید شروع نمایید. به این ترتیب از پخش شدن لکه جلوگیری به عمل می آید.هنگامی که پارچه دیگری را به محلول لکه بر آغشته کردید و می خواهید از آن برای پاک کردن لکه استفاده کنید، پارچه را بر روی لکه نمالید بلکه پارچه را روی لکه بفشارید و با سیستم ضربه ای عمل نماییدبرای پاک کردن لکه ابتدا از محدوده خارجی لکه شروع کنید و به سمت وسط لکه ادامه دهید.برای لکه های غیر چرب از آب سرد استفاده نمایید. آب داغ لکه غیر چرب را پایدار می نماید.1.لکه خون:لکه را زیر آب سرد قرار داده و آنرا با آب سرد بشویید. لکه از بین می رود. در صورت عدم تأثیر می توانید محلولی از نشاسته با کمی آب تهیه نمایید تا خمیر غلیظی شود آنرا روی لکه خون بمالید. بعد از خشک شدن نشاسته، نشاسته را از پارچه جدا نمایید سپس لباس را بشویید لکه خون از بین می رود.2.لکه گل و لای بر روی لباس: یک عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لکه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و سپس با پودر رختشویی شست و شو دهید. در صورتی پایداری لکه، پارچه ای را به الکل آغشته کنید و بر روی لکه بمالید.3.لکه آدامس:برای از بین بردن آدامس با یک تکه یخ چند مرتبه بر روی آدامس بکشید تا از روی لباس جدا شود . اگر آدامس از پارچه جدا نشد می توانید از بنزین استفاده کنید.4.لکه شکلاتابتدا باقی شکلات را از روی پارچه بردارید سپس یک پارچه سفید را چند لایه تا کنید و زیر پارچه در محل لکه قرار دهید . حال به نسبت مساوی سرکه و الکل را مخلوط کرده با پنبه روی محل بکشید و با پنبه دیگر روی آن را خشک کنید . چنانچه با این روش لکه پاک نشد می توانید از آب اکسیژنه استفاده نمایید و در آخر پارچه را با آب گرم و صابون بشویید.5.لکه روژ لب:خمیر دندان بر روی لکه بمالید و سپس لکه را با آب گرم شست و شو دهید.یا محل لکه را در گلیسیرین بخیسانید سپس روی لکه را  الکل یا بنزین بمالید پارچه ای که آغشته به محلول پودر رختشویی شده را روی لکه بمالید بعد در محلول پودر رختشویی بشویید ، سپس خوب آب کشی کنید.6.لکه بستنی:پارچه لک شده را با محلول آب و مایع لباسشویی  خیس کنید و بعد با پنبه ای آغشته به بنزین روی آن بکشید و بعد آب کشی کنید.7.لکه آب میوه:اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود ، با آب و صابون آن را بشویید . اگر لکه روی پارچه پشمی بود  آب اکسیژنه را با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنید. اگر لکه روی پارچه های ابریشمی سفید و یا رنگی بود آب و الکل سفید 90% را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنید.یا مقداری نمک بر روی لکه بریزید و سپس آن را 10 دقیقه در آب سرد بخوابانید. پس از آن با آب گرم و پودر رختشویی بشویید. 8.لکه میوه های رنگین:لکه میوه هایی که رنگین هستند ( توت فرنگی، آلبالو و ....) را می توان با آب و آمونیاک شستشو داد و نیز می توان مقداری نمک روی لکه ریخته و بعد از مدتی با پودر رختشویی بشویید و اگر لکه نرفت می توان از محلول کلر استفاده کرد.9. لکه تمشک : محل لکه را در محلول پودر رختشویی بخیسانید و اگر شستید و نرفت مقداری ماست رویش بریزید. سپس با آب گرم شستشو دهید.10.لکه آبرنگ:لکه با آب سرد بشویید سپس آنرا با آب نیمگرم و پودر رختشویی بشویید و آبکشی نمایید.اگر هنوز لکه برطرف نشده است، پنبه را به گلیسیرین آغشته نموده و روی آن بمالید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده نمایید. 11.لکه رنگهای پلاستیکی:باقیمانده رنگ را از روی پارچه بتراشید سپس لکه به مدت 10 دقیقه در نفت بماند و بعد با آب گرم و صابون بشویید و آبکشی نمایید. 12.لکه تازه رنگهای روغنی:پاک کردن لک کهنه رنگهای روغنی تقریباً غیر ممکن است اما در صورتی که هنوز خشک نشده باشد اضافه رنگ را از روی پارچه بتراشید بعد پنبه ای را به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید سپس با پنبه دیگری پاک کنید این کار را چندین بار تکرار کنید و ته رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید . 13.لکه زنگ زدگی: برای پاک کردن لکه زنگ زدگی لکه را 10 دقیقه در آب لیموی تازه که به آن نمک زده اید خیس کنید سپس لباس را با آب بشویید. 14.لکه شمع و مدادهای چرب آرایشی:ابتدا باقی مانده لکه را با جسمی نوک تیز به آرامی بردارید. سپس دو تکه دستمال توالت در دو طرف لکه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یکی از کاغذها در محل لکه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لکه آب می شود و جذب دستمال یا کاغذهای طرفین می شود. 15.لکه چای و قهوه:برای از بین بردن لکه چای، فوراً پارچه خیس را روی لکه بکشید. اگر پاک نشد، پارچه را آغشته به آب و پودر لباسشویی کنید بر روی لکه بکشید فوراً تمیز می شود. 16.لکه زردی اتو:اگر لباس کتانی بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می توانید پیاز را دو نیم کرده و روی لکه بمالید لکه های زرد برطرف خواهد شد و بعد لباس را داخل آب سرد 10 دقیقه خیس کنید و بعد آن را بشویید. یا از محلول آب اکسیژنه استفاده نمایید. 17.لکه واکس:ابتدا پارچه ای را خیس کنید و روی آن بکشید. سپس روی پارچه مقدای مایع ظرفشویی ریخته و بر روی لکه بکشید . بعد دوباره با پارچه خیس دیگری روی لکه بکشید اگر لکه کاملاً از بین نرفت ، با پارچه آغشته به الکل بر روی لکه بکشید، تا کاملاً تمیز شود. 18.لکه قیر :لکه قیر را در بنزین بخوابانید و سپس با آب و مواد شوینده شستشو دهید و بعد در معرض آفتاب بگذارید. 19.لکه روی چرم:پنبه ای را با روغن زیتون آغشته نمایید و روی چرم بکشید و بعد با یک پنبه تمیز و نمدار روی چرم را پاک کنید. 20.پاک کردن لکه چربی از چرم:برای پاک کردن لکه چربی از روی کاپشن یا چکمه چرمی روی لکه چربی مایع ظرفشویی بمالید و بگذارید خشک شود و سپس با دستمال آن را جلا دهید.21.لکه شیر:برای از بین بردن لکه شیر آمونیاک را به مقدار زیاد رقیق کرده و کمی نمک به آن بیفزایید و لکه را با این محلول پاک نماییدو بلافاصله آب بکشید.22.لکه عرق بدن:اگر لباس سفید است کافیست مقداری محلول آب نمک تهیه کنید و لکه را مدت یک ساعت در آن قرار دهید تا پاک شود.برای پاک کردن لکه عرق از یقه لباس ازخمیر جوش شیرین وسرکه سفید کمک بگیرید این خمیر را روی محل مورد نظر بمالید بعد از چند دقیقه شستشو دهید و برای پاک کردن لکه های عرق برسطح لباس می توانید از محلول رقیق شده سرکه یا آب لیمو نیز کمک بگیرید.23.لکه جوهر:برای از بین بردن لکه جوهر می توانید لکه را پنج دقیقه در شیر بخوابانید، سپس آنرا با آب معمولی بشویید لکه به راحتی از بین می رود. 24.پاک کردن لکه مرکب:محل لکه را در مخلوطی از سرکه سفید والکل قرار دهید تا مرکب در آن حل شود بعد با آب سرد آن را شستشو دهید.25.لکه سس گوجه فرنگی:ابتدا باقی مانده لکه را با جسمی نوک تیز به آرامی بردارید. پارچه ای دیگر را به الکل آغشته کنید، و آنرا روی لکه فشار دهید بعد در آب سرد با مواد شوینده بشویید.26.لکه چسب:یک تکه پارچه را آغشته به سرکه کرده و روی چسب بگذارید. چسب، سفتی خود را از دست داده و از لباس جدا می شود.27.لکه روغن:برای تمیز کردن لباس هایی که روغنی شده لباس را در نوشابه بخیسانید و سپس آنرا با آب و پودر لباسشویی بشویید.28.لکه چربی:برای از بین بردن لکه چربی قسمت لکه شده را با کمی محلول نمک و الکل بمالید .اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است با کاغذ توالت روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود. 29.لکه روغن ماشین:اگر لباس کتانی یا ابریشمی لک سیاه روغن ماشین را گرفت روی لکه ها را روغن،بمالید و بگذارید 12 ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاک کنید.برای لباس چرمی می توانید مقداری وازلین روی لکه بمالید و بعد از یک ساعت و نیم با تتراکلرورد و کربن پاک کنید سپس با یک تکه پارچه پشمی آن را جلا دهید.30.لکه نوشابه:قشر نازکی از نمک یا پودر تالک (پودر بچه) روی لکه بریزید و آن را  تا یک ساعت بگذارید بماند سپس با کمی مایع ظرفشویی و آب گرم شست وشو دهید.31.پاک کردن لکه تخم مرغبرای پاک کردن لکه تازه تخم مرغ محل لکه رابا آب سرد بشویید بعد با آب ولرم وصابون محل لکه راشستشو دهید و سپس با الکل و محلول رقیق آمونیاک اثر لکه را برطرف نمایید.32.لکه زرد سیگار:اگر لباس شما در اثر سوختگی یا سیگار زرد شده است حبه قندی را روی لکه بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود. و سپس آنرا با آب و پودر لباسشویی بشویید.یک نکته در مورد استفاده از مواد پاک کننده:اگر برای لکه گیری از مواد پاک کننده استفاده می کنید ، در نظر داشته باشید که حتماً از آب سرد استفاده کنید. زیرا آب گرم باعث می شود که لکه ها دیرتر از بین بروند . در صورتی که آب سرد، لکه ها را بهتر و سریعتر از بین می برد.از بین بردن لکه شمع بر روی کاغذ دیواری:اگر شمع بر روی کاغذ دیواری چکید و کاغذ دیواری غیرقابل شستشو است ، اول شمع را با کارد از روی دیوار جدا کنید . سپس با یک مداد پاک کن آن را خوب تمیز کنید.لکه شمع روی وسایل چوبی:مورد بعدی چکیدن شمع روی وسایل چوبی جلا دار است. در چنین حالتی شمع را نباید تراشید یا سمباده کشید . کافی است قسمت لک شده را به آرامی با آب گرم بشویید و فوراً با پنبه پاک کنید.لکه شمع بر روی تابلوهای نقاشی:در این صورت با تیغه کارد شمع را پاک کنید، و بعد با آب نیم گرم  ‎‎و صابون و اسفنج و آن را بشویید و پاک کنید . سپس یک پارچه نخی را به ملایمت روی قسمت شسته شده بکشید، اثری از لکه باقی نمی ماند.لکه شمع بر روی موزاییک:ابتدا کمی سرکه گرم روی لکه بریزید و بعد آن را ‎‎ با صابون و آب نیم گرم بشویید و فوراً خشک کنید.لکه شمع بر روی پارچه:برای از بین بردن لکه شمع در دو طرف پارچه، کاغذ خشک کن قرار داده و روی آن اتوی ‎‎ داغ بگذارید . شمع به کاغذ خشک کن می چسبد و لکه را از بین می رود.پاک کردن لکه سوختگی سطحی توسط قند:زمانی که لباس شما بر اثر سوختگی  ‎‎سطحی یا سیگار زرد شده ، زیاد نگران نباشید . با قند بر روی لکه زرد رنگ بکشید و آنقدر این کار را انجام دهید تا لکه از بین برود.تمیز کردن اثر سوختگی اتو:اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو، زرد رنگ شد، میتوانید یک پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه کتانی بمالید. لکه های زرد رنگ بر طرف خواهند شد.  ‎‎بعد آن را چند دقیقه داخل آب سرد خیس کنید و بشویید.لکه سفیده تخم مرغ:لکه سفیده تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشویید، زیرا لکه ثابت می ماند . بلکه برای از بین بردن آن، محل لکه را با آب سرد ، کاملاً بشویید.لکه بر روی سفره:اگر سفره شما بر اثر چربی لک گرفته است و با شستن هم از بین نمی رود، می توانید سفره را بعد از شستن به مدت یک روز در آفتاب روی بند لباس پهن کنید .  ‎‎با اینکار نور خورشید لکه های سفره را از بین می برد.لکه واکس کفش:اگر بر اثر بی احتیاطی مقداری واکس روی فرش یا لباستان مالید ، می توانید ابتدا پنبه ای را خیس کنید و روی آن بکشید. سپس روی پنبه مقدای مایع ظرفشویی بریزید و بر روی لکه بکشید .  ‎‎بعد از این کار پنبه را آغشته به آب خالص کنید و دوباره روی لکه بکشید تا لکه کاملاً از بین برود. اگر با این کار لکه از بین نرفت ، مقداری الکل بر روی دستمال ریخته و بر روی لکه بکشید، تا کاملاً تمیز شود. اگر لباس قابل شستشو باشد، بعد از زدودن لکه، لباس را با پودر لباسشویی و آب نیم گرم کاملاً بشویید.   طریقه پاک کردن واز بین بردن انواع لکه ها ،بو و...سوال : باسلام لکه های روی یخچال به رنگ زرد ایجاد شده که با هیچ مایع پاک کننده ای رفع نمی شود لطفا راهنمایی نمایید.پاسخ :کمی پنبه را به سرکه آغشته کنید و با آن روی لکه های زرد رنگ بکشید. بگذارید کمی بماند بعد با یک ابر تمیز روی آن را بکشید. سریعاً‌ پاک می شود. سوال : چگونه میتوان لکه ی زنگ آهن روی لباس سفید را پاک کرد؟گل های فوم را چگونه شستشو میدهند؟پاسخ : برای از بین بردن زنگ آهن به روش زیر عمل کنید: به این ترتیب که یک لیمو ترش را دو نیمه کرده و یک نیمه آن را آغشته به نمک کرده ، بر روی لکه بمالید. پس از پاک شدن لکه، لباس را با آب بشویید.برای شستن گلهایی که با فوم درست شده اند نیز کمی آب و کف درست کنید. (ترجیحاً با مایع ظرفشویی باشد) بعد به مدت 15 دقیقه گلهایتان را درون آب و کف گذاشته و بعد در آورده و درون آفتاب بگذارید تا خشک شود. خیلی به ندرت پیش می آید که بعد از این نوع شستشو به اتو احتیاج داشته باشد. اگر که به اتو احتیاج داشت همان طور که گل خشک شده گلبرگهایش را به صورتی که در قبل اتو شده بود اتو کنید. سوال :بوی داخل یخجال که بر اثر طولانی ماندن مواد غذایی بویژه فریزری ایجاد میشود را چگونه میتوان از بین برد؟پاسخ : برای از بین بردن بوی نامطبوع داخل یخچال می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. مقداری جوش شیرین را در ظرفی ریخته و بگذارید درون یخچال بماند. سوال : لکه اتو یی که روی فرش افتاده باشد را ایا میتوان از بین برد.؟لکه چایی که روی فرش رنگ روشن ریخته و همان لحظه پاک نکرده و الان هم خشک شده است چگونه میتوان از بین برد؟پاسخ : برای از بین بردن لکه اتو بر روی فرش یا لباس (لکه ای که بر اثر گرمای زیاد اتو زرده شده باشد) می توانید یک پیاز را به دو نیم کرده و روی محل لکه بگذارید. بعد آن را با سرد خیس کنید و بشویید. به محض ریخته شدن چای بر روی فرش، آن را با آب سرد و مواد شوینده شست و شو دهید.اگر امکان شست وشوی سریع آن وجود نداشت، مقداری نمک بر روی سطح لکه بریزید و مدتی صبر کنید تا نمک آن را به خود جذب کند. سپس در صورت فراهم شدن شرایط شست وشو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوینده بشویید.راهکار دیگر این است که سطح لکه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس یک قطعه صابون بر روی سطح لکه بمالید و بعد آن را در آب سرد خیس کنید و بشویید.سوال : لباسی که رنگیست ورویش روغن مایع ریخته هرچقدر با پودر لباسشویی شستم لکه برطرف نشد چطور پاکش کنم؟پاسخ : برای از بین بردن لکه روغن مایع از روی لباس باید هرچه زودتر آن را با همان پودر لباسشویی می شستید ولی چون لکه کمی روی لباس مانده کمی جوش شیرین را با کمی سرکه مخلوط کرده و روی لباس قسمت لکه دار آن بریزید و بگذارید یک ساعت بماند. بعد آن را با پودر لباسشویی بشوئید. سوال : با سلام چگونه میتوان زنگ آهن را از روی لباس پاک کردپاسخ : به این ترتیب که یک لیمو ترش را دو نیمه کرده و یک نیمه آن را آغشته به نمک کرده ، بر روی لکه بمالید. پس از پاک شدن لکه، لباس را با آب بشویید.سوال : لطفا من را در مورد نحوه پاک کردن خطوط کاربن از روی نایلون و رو میزی راهنمایی کنید پاسخ : برای محو کردن این نوع لکه ها آب ژاول را با آب سرد مخلوط کرده روی لکه بمالید .در صورتی که لکه روی پارچه ای که از الیاف مصنوعی تهیه شده ایجاد شد می توانید با آبلیموی خالص آن را بر طرف نمائید. برای برطرف کردن لکه روی نایلون نیز می توانید از ابر همراه با پودر شستشو استفاده کنید.سوال :اگر ممکن است طرز برطرف کردن لکه چسب مایع (برای مثال چسب رازی) را از روی موکت توضیح دهیدپاسخ : برای از بین بردن لکه چسب، پارچه ای را درون سرکه فرو برده روی لکه چسب بگذارید،بطوریکه کاملا آن را اشباع کند،بزودی چسب سفتی خود را از دست داده جدا خواهد شد.سوال:- برای پاک کردن لکه از روی پارچه مبل بارنگ روشن چه کنیم تا بعد از پاک کردن پارچه مبل شوره نزند ؟ ( از شامپوی مخصوص لکه بری فرش ومبل استفاده کرده ام اما نتیجه نگرفتم.در مورد لکه روی مبل نیز شما دقیقاً نگفته اید که چه نوع لکه ایی است. مثلاًبرای از بین بردن لکه نوشابه می توانید کمی نمک بر روی لکه تازه بپاشید و بعد اسفنجی را خیس نموده روی لکه بکشید و سپس با آب گرم به وسیله اسفنج آبکشی کنید. یا مثلاً برای از بین بردن اثر سوختگی یا زردی سیگار زرد شده است حبه قندی را روی لکه بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود. برای از بین بردن این نوع لکه اسفنجی را به شیر آغشته کنید و روی لکه بمالید . در صورتی که لکه روی پارچه ای که از الیاف مصنوعی تهیه شده ایجاد شد می توانید با آبلیموی خالص آن را بر طرف نمائید. چنانچه این لکه پارچه های کرکدار بود ابتدا با کمی شیر خوب لکه را خیس کنید و بعد با پنبه آن را پاک نمائید و در آخر با آب و صابون لکه های حاصل از شیر را بشویید. اگر لکه مربوط به مرکب سیاه است ابتدا محل را خیس کرده روی آن کمی نمک آشپزخانه بریزید و سپس با پنبه مالش دهید و چنانچه نتیجه نگرفتید مخلوطی از گلیسرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودر دستی خوب شست و شو دهید . البته می توانیداز آب ژاول هم استفاده کنید. بهترین چاره برای از بین بردن لکه خون هم این است که مقداری نشاسته را ( به نسبت بزرگی و کوچکی لکه )در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتاًغلیظی بدست آید . آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بعد از خشک شدن نشاسته ها ، آنها را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید. لکه میوه:اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود ، کافی است با آب و صابون آن را بشویید . اگر لکه روی پارچه پشمی بود آب اکسیژنه 20% را با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنید. اگر لکه روی پارچه های ابریشمی سفید و یا رنگی بود آب و الکل سفید 90% را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنید. برای از بین بردن لکه چربی قسمت لکه شده را با کمی محلول نمک و الکل بمالید . اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است با یک برگ کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.سوال : برای رفع برق اتو روی لباس چه باید کرد ؟پاسخ : اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشیدن برق افتاده پارچه نخی مرطوبی را روی قسمت براق شده قرار دهید و اتو بکشید، تا بخار حاصله برق افتادگی را از میان ببرد.سوال : لکه چایی را چطور از روی فرش کرم از بین ببرم و اثر خودکار روی لباس روشن چطور از بین ببرم؟پاسخ : برای از بین بردن لکه چای، فوراً قسمت مربوطه را با پارچه خیس بکشید. اگر پاک نشد، پارچه را آغشته به آب و پودر لباسشویی کنید بر روی لکه بکشید فوراً تمیز می شود. برای از بین بردن لکه خودکار می توانید اسفنجی را آغشته به شیر کنید و به محل لکه بمالید، لکه به راحتی از بین می رودسوال : برای تمیز کردن گاز و شیشه ها جه باید بکنیم؟.برای تمیز کردن لک جوهر نمک از روی استیل چه باید بکنیم؟پاسخ : برای تمیز کردن گاز پارچه ای را در سرکه خیس کرده ، روی آن بمالید . بهتر و آسان تر تمیز می شود . به طور کلی سرکه و چربی دشمن یکدیگرند .اغلب خانم ها زمانی که شیشه پاک می کنند ، می بینند که بر روی شیشه لک افتاده است و دائم دو طرف شیشه را پاک می کنند. برای راحتی کار می توانید از این روش استفاده کنید: یک طرف شیشه را به طوری عمودی پاک و طرف دیگر شیشه را به طور افقی پاک کنید، با این روش خیلی راحت متوجه می شوید، که لکه کدام طرف شیشه است.برای تمیز کردن لکه جوهر از سیم ظرفشویی استفاده کنید. اگر بعد از آن ابر آغشته به مواد ظرفشویی به ظرف استیل بکشید هیچ خطی هم روی استیل نمی افتد.سوال : لطفا طرز تمیز کردن کتری جرم گرفته و باز کردن شیر کتری را برایم بنویسید. همچنین طرز برق انداختن وسایل چوبی را هم می خواستم.پاسخ : دوست عزیز طرز جرم گیری سماور و کتری را قبلاً‌ توضیح داده ام . به این صورت که شما می توانید از ماده جرم گیر سماور که در بازار یافت می شود استفاده کنید. درون کتری آب ریخته بگذارید که جوش بیاید. پودر جرم گیر کتری را داخل آب جوش می ریزید و می گذارید که کمی بجوشد. در کتری را در این حالت بردارید. بعد آن را خاموش کرده و بگذارید مدت نیم ساعت بماند. آب را بعد از نیم ساعت خالی کرده و کتری را با آب و مایع ظرفشویی بشوئید. روش دیگر که قبلاً‌ توضیح نداده ام و در مورد سماور نیز می باشد( اگر جرم کتری یا سماور زیاد است) مقدار مساوی آب و سرکه درون کتری یا سماور ریخته و می گذارید که بجوشد. بعد از نیم ساعت جوشیدن آن را خاموش کرده و می گذارید که یک شب تا صبح بماند. درون کتری یا سماور کاملاً تمیز می شود.برای برق انداختن وسایل چوبی نیز می توانید از پارافین مایع یا روغن بادام استفاده کنیدمنبع: سایت تبیان- گرد آوری: هادی اکبری قسمت دوملکه شمع، مداد شمعی و مدادهای چرب آرایشی:برای این منظور کافی است ابتدا باقی مانده ماده ایجاد کننده را با جسمی نوک تیز به آرامی بردارید. سپس دو تکه دستمال توالت یا کاغذ قهوه ای (مورد استفاده در خشکشویی ها) در دو طرف لکه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یکی از کاغذها در محل لکه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لکه آب می شود و جذب دستمال یا کاغذهای طرفین می شود. ولی در مورد موکت و فرش پس از برداشتن پارافین سفت شده از روی سطح، تنها یک کاغذ بر روی سطح لکه قرار دهید و اتو بکشید.لکه گل و لای بر روی لباس: کافی است یک عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لکه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و طبق معمول با مواد شوینده شست و شو دهید. در صورتی که لکه همچنان پایدار ماند، دستمال را به الکل آغشته کنید و بر روی لکه بمالید.لکه آب میوه: مقداری نمک بر روی لکه بریزید و سپس آن را در آب سرد مدتی خیس کنید. پس از آن با آب گرم و مواد شوینده شیمیایی بشویید.لکه روژ لب: شما می توانید با مالیدن خمیر دندان بر روی این نوع لکه و سپس شست و شو، آن را به طور کامل از بین ببرید. البته پاشیدن اسپری مو نیز برای از بین بردن چنین لکه هایی (پیش از شست وشو) بسیار مفید است. راهکار دیگر برای این منظور استفاده از الکل است.لکه چای و قهوه:به محض ریخته شدن یکی از این مواد بر روی لباس، آن را با آب سرد و مواد شوینده شست و شو دهید.اگر امکان شست وشوی سریع آن وجود نداشت، مقداری نمک بر روی سطح لکه بریزید و مدتی صبر کنید تا نمک آن را به خود جذب کند. سپس در صورت فراهم شدن شرایط شست وشو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوینده بشویید.راهکار دیگر این است که سطح لکه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس یک قطعه صابون بر روی سطح لکه بمالید و بعد آن را در آب سرد خیس کنید و بشویید.لکه سس گوجه فرنگی: ابتدا روی سطح لکه را با روش ضربه ای به وسیله پارچه ای دیگر به الکل آغشته کنید، سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید. اگر لکه روی سطح فرش یا موکت ایجاد شده باشد، ابتدا مقداری فوم ریش تراشی بر روی لکه بریزید و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهید تا پاک شود. سپس دستمال دیگری را کمی مرطوب کنید و بر روی لکه بکشید و صبر کنید تا خشک شود.لکه چربی بر روی لباس: ابتدا با دستمال کاغذی توالت ضرباتی آرام به سطح لکه بزنید و باقیمانده چربی را به دستمال منتقل کنید. برای لباس های رنگ روشن و قابل شست وشو با ماشین، می توانید در صورت امکان آنها را در ماشین لباسشویی و درجه حرارت بالا شست وشو دهید ولی در غیر این صورت یا لکه زدایی را به خشکشویی بسپرید یا با دست شست وشو دهید. __________________تنها راهی که به شکست می انجامد، تلاش نکردن است  قسمت سومبرطرف کردن گودی فرش:برای برطرف کردن گودی فرش که نمای زشتی نیز پدید می آورد میتوانید با راههای زیر این گودی را برطرف کنید. الف) در چاله های ایجاد شده در فرش می توانید یک قطعه یخ بگذارید وصبر کنید تا مدت یک ساعت به همین حال بماند تا پرزهای خوابیده فرش دوباره به حالت طبیعی باز گردد . ب) مقداری آ ب در محل گودی بریزید وپارچه ای مرطوب روی آن قرار دهید وآن را به ارامی با اتو نسبتأ داغ ماساژ وفشار دهیدتا پرزها به حالت اولیه باز گردند سپس با یک برس آن قسمت ها را برس بزنید .برطرف کردن برچسبهای روی شیشه:برای برطرف کردن آنها از سرکه استفاده کنید به این صورت که مقداری سرکه داغ را با یک اسفنج (ابر) روی برچسب ها بمالید و مقداری فشار دهید و آرام آرام شروع به تراشیدن آنها نمائید و مرتبأ اسفنج را آغشته به سرکه کرده روی آن بمالید تا بهتر خیس بخورد تا کنده شود. به جای سرکه از آبلیمو هم می توانید استفاده نمائید.برای کندن کاغذ از سطوح چوبی چه باید کرد ؟ گر کاغذی به لوازم چوبی منزل شما چسبیده است و مایلید آن را بکنید هیچگاه با یک کارد یا تیغ و نظائر آن به جان آن نیافتید چرا که با این عمل به لوازم چوبی شما آسیب وارد می آورد. در چنین مواقعی بهتر است از هر نوع روغن های مایع کمک بگیرید به این صورت که چند قطره روغن روی کاغذ بریزد و لحظه ای صبر کنید سپس با پارچه ی نرمی مالش دهید و این عمل را آنقدر تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب کنده شود. برای برطرف کردن برچسب ها و عکس برگردان های کهنه و قدیمی می توان از سرکه استفاده نمود بدین صورت که آنها را با سرکه خیس کنید و لحظه ای صبر کنید سپس به آرامی با تکه پارچه ای آن را پاک نمائید.برق انداختن و براق کردن وسایل چوبی :وسایل چوبی بعد مدت زمانی کدر وتار می شوند و برای براق کردن وزیبایی مجدد انها از پارافین مایع استفاده کنید به این صورت که مقداری پارافین را با پنبه روی وسایل چوبی می کشید که نتیجه کامل رضایت بخش خواهد بود __________________تنها راهی که به شکست می انجامد، تلاش نکردن است       hadi-bipcقسمت چهارملکه های لباس:لباسی را که به جوهر آلوده شده است به مدت 5 دقیقه در ظرف پر از شیر بخوابانید سپس آن را بیرون آورده با آب معمولی بشویید اثر لکه جوهر به کلی از بین خواهد رفت.سیاهی مهر:گاهی مهرها در خانه رنگ سیاه به خود می گیرند برای برطرف کردن سیاهی آن، آن را به مدت 15 دقیقه روی بخاری قرار دهید بعد از گذشت مدت مذکور سیاهی مهر کاملاً برطرف می گردد.زنگ زدگی روی لباس:برای پاک کردن زنگ زدگی روی لباس باید مدت 10 دقیقه یا دوای ضد زنگ لکه راماسا‍‍ژ دهید. و بعد با پودر رختشویی محل لکه را بشویید.لکه زنگ زدگی روی حوله با آبلیموی داغ برطرف می شود. اما هیچ وقت محل زنگ زدگی را با صابون نشویید.اثر انگشت روی دیوار:در خانه بسیار اتفاق می افتد که جای انگشت بچه ها روی دیوار می ماند. برای برطرف کردن اثر انگشت بچه و لکه های روی دیوار یک سیب زمینی را نصف کنید و با هر نصف سیب زمینی چندین بار در و پنجره و دیوار بمالید و بعد با یک اسفنج جای لکه را پاک کنید.( این دستور برای دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیکی مفید است.)اثر سوختگی با اتو:اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می توانید پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه کتانی بمالید لکه های زرد برطرف خواهد شد و بعد آن را داخل آب سرد به مدت چند دقیقه خیس کرده و سپس آن را بشویید.لکه های روی سفره:اگر سفره شما بر اثر چربی لک گرفته است و با شستن هم از بین نمی رود می توانید سفره را بعد از شستن در آفتاب روی بند لباس پهن کنید و یک روز جلوی نور آفتاب بگذارید با این کار نور خورشید لکه های سفره را از بین می برد.لکه واکس کفش:اگر بر اثر بی احتیاطی لکه واکس روی فرش یا لباستان مالید می توانید ابتدا پنبه ای را خیس کنید و روی آن بکشید و سپس روی پنبه مقداری مایع ظرفشویی و بر فرش بمالید.رفع زنگ زدگی:قفل ها، دستگیره ها و کلیدها از لوازمی هستند که دچار زنگ زدگی می شوند. اگر از لکه های زنگ زدگی جلوگیری نشود، هر روز افزایش می یابد و در نهایت موجب خرابی آن وسیله می شود. برای رفع این مشکل کافی است مقداری نفت را با مقداری روغن خوراکی مخلوط کنید و به وسیله ی آن قفل ها و کلیدها را پاک کنید مطمئن باشید که زنگ زدگی آن به خوبی از میان خواهد رفت.لکه های رنگ:برای لکه زدایی رنگ ها باید بدانیم که چندین نوع رنگ داریم و بعداً برای هر نوع از آنها تدبیر خاصی بیندیشیم.سه نوع رنگ داریم:1: لکه های مربوط به آبرنگ2: لکه رنگ پلاستیکی3: لکه رنگ روغنی.1: زدودن لکه آبرنگ: زدودن لکه آبرنگ ساده است برای این منظور باید با آب سرد بشویید سپس با آب نیمگرم و پودر رختشویی آنها را تمیز بشویید و آب بکشید و اگر خیلی سمج باشد، پنبه را به گلیسیرین آغشته کنید و روی آن بمالید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده کنیم.2: لکه های پلاستیکی: ابتدا اضافی رنگ را بتراشید سپس نفت خام بمالید و با پنبه پاک کنید و سرانجام با آب گرم و صابون بشویید و آبکشی نمایید.3: لکه های رنگی روغنی: اگر کهنه و خشک است پاک کردن آن تقریباً غیر ممکن است اما در صورتی که هنوز خشک نشده و یا فقط یکی دو روز پیش اتفاق افتاده است باید چنین کرد: از روی هر نوع پارچه اضافه رنگ را لبه ی تیز کار بگیرید بعد پنبه ای را به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید سپس با پنبه دیگری پاک کنید این کار را چندین بار تکرار کنید و ته رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید مسلماً از نتیجه کار راضی خواهید بود.لکه رنگ روی قالی:لکه زدایی رنگ روی قالی و موکت مشکل تر است برای پاک کردن آنها باید پنبه را با تربانتین خیس کنید و بر روی لکه بمالید و بعداً با پنبه دیگری پاک کنید تا اینکه لکه از میان برود.لکه روغن ماشین:تا به حای پیش آمده است که از کنار ماشین عبور کرده باشید و لباس شما سیاه شده باشد برای این منظور روی لکه ها، کره یا روغن،بمالید و بگذارید 12 ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاک کنید و این راه برای لباس های ابریشمی و کتانی است.برای پارچه های چرمی می توانید مقداری وازلین روی روغن بمالید و بعد از یک ساعت و نیم با تتراکلرورد و کربن پاک کنید سپس با یک تکه پارچه پشمی آن جلا دهید. __________________تنها راهی که به شکست می انجامد، تلاش نکردن استقسمت پنجمیک نکته در مورد استفاده از مواد پاک کننده:اگر برای لکه گیری از مواد پاک کننده استفاده می کنید ، در نظر داشته باشید که حتماً از آب سرد استفاده کنید. زیرا آب گرم باعث می شود که لکه ها دیرتر از بین بروند . در صورتی که آب سرد، لکه ها را بهتر و سریعتر از بین می برد. لکه سفیده تخم مرغ:لکه سفیده تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشویید، زیرا لکه ثابت می ماند . بلکه برای از بین بردن آن، محل لکه را با آب سرد ، کاملاً بشویید. پاک کردن لکه سوختگی سطحی توسط قند:زمانی که لباس شما بر اثر سوختگی ‎‎سطحی یا سیگار زرد شده ، زیاد نگران نباشید . با قند بر روی لکه زرد رنگ بکشید و آنقدر این کار را انجام دهید تا لکه از بین برود. از بین بردن لکه شمع بر روی کاغذ دیواری:اگر شمع بر روی کاغذ دیواری چکید و کاغذ دیواری غیرقابل شستشو است ، اول شمع را با کارد از روی دیوار جدا کنید . سپس با یک مداد پاک کن آن را خوب تمیز کنید.‎‎لکه شمع روی وسایل چوبی:مورد بعدی چکیدن شمع روی وسایل چوبی جلا دار است. در چنین حالتی شمع را نباید تراشید یا سمباده کشید . کافی است قسمت لک شده را به آرامی با آب گرم بشویید و فوراً با پنبه پاک کنید.‎‎لکه شمع بر روی تابلوهای نقاشی:در این صورت با تیغه کارد شمع را پاک کنید، و بعد با آب نیم گرم ‎‎و صابون و اسفنج و آن را بشویید و پاک کنید . سپس یک پارچه نخی را به ملایمت روی قسمت شسته شده بکشید، اثری از لکه باقی نمی ماند.لکه شمع بر روی موزاییک:ابتدا کمی سرکه گرم روی لکه بریزید و بعد آن را ‎‎ با صابون و آب نیم گرم بشویید و فوراً خشک کنید.لکه شمع بر روی پارچه:برای از بین بردن لکه شمع در دو طرف پارچه، کاغذ خشک کن قرار داده و روی آن اتوی ‎‎ داغ بگذارید . شمع به کاغذ خشک کن می چسبد و لکه را از بین می رود.  پاک کردن انواع لکه ها  لک شربت ، شکلات ، مواد قندیاگر لباس قابل شستشو باشد ، آن را با آب وصابون شستشو میدهیم ، و بقیه لک را از روی پارچه های سفید پنبه ای یا کتانی را توسط آب ژاول از بین میبرند ، روش موثر آن است که قسمت لک را در الکل چوب قلیایی شده توسط محلول آمونیاک میخیسانند ،برای پارچه های غیر قابل شستشو ، قسمت لک را توسط نفت یا تتراکلرید کربن شسته تا چربی از بین برود و باقیمانده لک را بوسیله پراکسید هیدروژن "آب اکسیژنه" از بین میبرند .   لک قهوهبر روی لک پارچه تا ارتفاع پنج تا شش سانتیمتر آب جوش ریخته و برای چند ساعتی به همین حال باقی میگذاریم ، چناچه لک بر روی لباس پشمی یا ابریشمی باشد لک سریعا توسط آب سرد و یا ولرم پاک میشود و اگر باقیمانده روغن وجود داشته باشد توسط تتراکلرید کربن ویا نفت از بین میرود . درصورت بزرگ و یا زباد قدیمی بودن لک مقدار کمی از اثر آن باقی میماند ، که خشکاندن لباس در مقابل نور خورشید موجب از بین رفتن آن میشود و اگر پارچه سفید است از مواد سفید کننده میتوان استفاده کرد   لک میوهبرای پارچه های قابل شستشو قسمت لک را بر روی یک کاسه قرار داده و از بالا به وسیله کتری محتوی آب جوش مستقیما بر روی آن میریزند ، لک باقیمانده را با خیساندن در آب لیمو و سپس در معرض نور خورشید قرار دادن از بین میبرند، البته برای پارچه های سفید کتان یا پنبه ای میتوان از آب ژاول استفاده کرد ولی نمیتوان از این ماده برای پارچه های ابریشمی یا پشمی یا رنگی استفاده کرد .   لک چربیتترا کلرید کربن ، کلروفرم ، اتر ، بنزین سفید ، نفت مواد موثری در پاک کردن لک چربی حیوانی و گیاهی میباشند ، استفاده از این مواد مناسب ترین روش در پاک کردن اینوع لکها میباشد ، لک چربی از روی پارچه های قابل شستشو معمولا با شستن با آب گرم و صابون از بین میرود ، روش دیگر برای پارچه های غیر قابل شستشو این است که قسمت لک را بر روی سطحی صاف پهن کرده و بر روی لک یک ماده جاذب مثل کاغذ خشک کن ، گرد اکسید منیزیم ، گچ یا گرد تالک سفید پخش میکنند سپس ماده جاذب را روی لک می غلطانند تا حالت چسبندگی پیدا کند با برس محل را تمیز کرده و این عمل را تکرار میکنند ، و اگر پاک نشد لایه جاذب را برای مدت یک شب بر روی لک میگذارند بماند  لک روغنبا استفاده از اسفنج آغشته به تیتر خالص و یا تترا کلرید کربن میتوان اینوع لکها را ازبین برد اگر لک بزرگ باشد تمام قسمت توسط تیتر شسته شده و چندین بار در حلال تازه آبکشی می شود . لکهای رنگ تازه را میتوان با مقدار کافی صابون و آب از بین برد ، و لکهای قدیمی رنگ بدین روش نیز ممکن است از بین برود و در صورتیکه قبل از آن قسمتی از لک بوسیله کره و یا روغن کاملا مرطوب شده باشد. از بین بردن انواع لکه ها (قسمت دوم )لکه شیر روی موکت:شیر روی موکت در ابتدا منظره زشتی ندارد ولی بعداً خیلی زشت می شود و وقتی که تازه است اضافه ی شیر را با لبه قاشق یا وسیله ی دیگر بردارید، سپس در آب نیم گرم مقداری پودر لباسشویی بریزید و اسفنج را در آب فرو برید و روی لکه بمالید و اسفنج را در آب نیم گرم فرو برید و آن محل را آب کشی کنید و چندبار این کار را انجام دهید. سپس یک قاشق سوپ خوری آب اکسیژنه 10 درصد را در یک لیتر آب بریزید و بار دیگر لکه ی زدایی کنید و بعد با اسفنج آب بکشید و بعد از خشک شدن رویش دستمال بکشید یا برس بزنید. لکه چای و قهوه:لکه چای و قهوه روی فرش و موکت مانند لکه زدایی شیر باید اضافی آن را برداشت و با آب نیم گرم و مقداری پودر لباسشویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه ها باز باقی ماند از آب اکسیژنه 5 درصد و مقداری آب لکه زدایی را ادامه می دهید تا خوب سطح پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و با مالش می دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و مثل ماقبل تمیز و زیبا گردد.لکه خودکار:شیر لکه های ناشی از جوهر خودکار را پاک می کند و می توانید با یک اسفنج و مقداری شیر لکه خودکار را مرتفع سازید و از دوغ نیز می توانید برای این منظور استفاده کنید و راه دیگر استفاده از ماست است.لکه آب میوه:لکه میوه هایی که رنگین هستن ( مانند آلبالو) را می توان با محلول ئیدروسولفیت دوسود یا با آب و آمونیاک شستشو داد و نیز می توانید مقداری نمک روی آن بریزید و بعد از مدتی با پودر رختشویی پاک بشویید و اگر لکه نرفت از محلول کلر استفاده کنید.لکه زردی اتو:گاهی بعد از اتو کشیدن لکه زردی روی لباس باقی می ماند این لکه را می توان با محلول آب اکسیژنه برطرف کرد.لکه خون:لکه خون را باید هرچه زودتر تمیز کرد زیرا اگر مدتی بماند، تمیز کردن آن مشکل وگاهی محال خواهد بود و پارچه آغشته به خون را بایستی ابتدا با آب سرد و سپس یکبار با آب و صابون کاملاً لکه زدایی کرد.لکه بادمجان بر رو




تاریخ : دوشنبه 91/12/21 | 8:12 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()

زنانی که تاریخ ایران را تغییر دادند...

"خانه‌هایی که دیوار‌هایش سه ذرع یا پنج ذرع ارتفاع دارد و تمام منفذ این خانه‌ها منحصر به یک در است که آن‌هم توسط دربان محفوظ است. در زیر یک زنجیر اسارت و یک فشار غیرقابل محکومیت، [زنان ایرانی] اغلب سر و دست‌شکسته، بعضی با رنگ زرد پریده، برخی گرسنه و برهنه، قسمی در تمام شبانه‌روز، منتظر و گریه‌کننده."

این تصویری است که تاج السلطنه، دختر ناصرالدین شاه از زندگی زنان آن دوره ترسیم می‌کند. او که فکر می‌کرد بهتر از پدر و برادرانش حکومت‌داری می‌داند، آرزو داشت روزی از پشت پرده حرم بیرون آید، وزیر و وکیل شود و در دنیای مردانه حرفش را بزند.

بعد از یک قرن، بسیاری از رویاهای تاج السلطنه محقق شده است. این آروز‌ها، همچنان آرزو می‌ماند اگر زنان و مردان بسیاری برای به دست آوردنش عمر و جان فدا نمی‌کردند.

این مجموعه نگاهی است به زندگی 10 زن نامدار از میان زنان قاجار تا انقلاب که از جامعه خود جلو‌تر بودند، یا نگاه به زنان و نقش آنان را در جامعه تغییر دادند.

قره العین

طرحی بر اساس چهره طاهره

طاهره قره‌العین

شاعر و عالم مذهبی
تولد 1193 یا 1196 خورشیدی در قزوین
اعدام 1231 در تهران 

فاطمه زرین‌تاج برغانی قزوینی مشهور به طاهره و قره‌العین? شاعر و عالم مذهبی، سال 1231 خورشیدی در ایران اعدام شد. گفته می‌شود او اولین زنی است که به جرم افساد فی‌الارض در ایران اعدام شده است.

طاهره در یک خانواده شیعه در قزوین به دنیا آمد. پدرش از روحانیان مشهور قزوین بود. همراه خواهرش در کودکی مقدمات علوم، فقه، اصول، کلام و ادبیات عرب را از پدر آموخت؛ در حالی که در ایران نه تنها زنان که اکثریت جامعه مردان هم بی‌سواد بودند.

او با عموزاده خود ازدواج کرد که پسر یکی از مجتهدان مشهور مکتب اصولی بود. در آن ایام که بین علمای شیخیه و اصولی اختلاف و رقابت زیادی وجود داشت، طاهره قره‌العین جذب شیخیه شد. تا جایی که برای دیدار با سید کاظم رشتی، بالا‌ترین مقام مکتب شیخیه آن زمان به کربلا رفت. لقب قره‌العین صفتی است که سید رشتی به طاهره داد.

بعد از مرگ کاظم رشتی، قره‌العین از پشت پرده به طلاب او درس می‌داد. گرایش او به شیخیه سبب خشم پدر و عمویش شد که از بزرگان مکتب اصولیون بودند.

او در ‌‌نهایت بر اساس روایت‌ها به مذهب باب گروید و جز حروف حی یعنی نخستین 18 نفری شد که به علی محمد باب ایمان آوردند. در راه بازگشت از عراق به ایران در شهرهای مختلف برای مذهب باب، تبلیغ می‌کرد.

مرداد ماه 1227 شمسی در محلی به نام بدشت واقع در چند کیلومتری شاهرود، گردهمایی چند روزه‌ سران مذهب باب برگزار شد. روایت شده که آنجا طاهره قره‌العین هنگام سخنرانی از پشت پرده بیرون می‌آید و روبنده را کنار می‌زند. این کار باعث غوغایی در میان پیروان باب می‌شود.

بعد از واقعه بدشت به دنبال تعقیب مأموران حکومت ناصرالدین شاه? مدتی مخفیانه زندگی کرد تا اینکه در ‌‌نهایت به اتهام کشتن محمدتقی برغانی، عموی روحانی خود دستگیر شد. حکومت می‌گفت سوء قصد به جان محمدتقی برغانی به دستور و تحریک طاهره صورت گرفته است.

طاهره که همسرش او را طلاق داده و از بچه‌هایش جدا مانده بود? حدود سه سال در خانه‌ای در تهران زندانی ماند. تا اینکه بعد از سوء قصد چند پیرو باب به جان ناصرالدین شاه? و صدور فرمان قتل بابی‌ها? طاهره را در باغ ایلخانی تهران مخفیانه، خفه یا اعدام کردند.

در کنار روایت‌های غالب از گرایش او به مذهب باب چند روایت دیگر هم وجود دارد که می‌گوید او گرچه از پیروان شیخیه بود، اما هیچ‌گاه بابی نشد و در زمان مرگ به مذهب شیعه درگذشت. هنگام مرگ بین 35 تا 38 سال داشت.

بی بی استر آبادی

معایب الرجال، سایت دانشگاه هاروارد
بی‌بی خانم استرآبادی

نویسنده و طنزنویس
تولد 1236 خورشیدی، استرآباد گرگان
مرگ سال1300 

بی‌بی فاطمه استرآبادی معروف به بی‌بی‌خانم استرآبادی از نخستین زنانی بود که در عصر مشروطه با امضای زنانه بی‌بی در نشریه‌های مشروطه مانند حبل‌المتین و تمدن مقاله می‌نوشت.

مادر بی‌بی خانم? ملاباجی یا معلم مکتب‌خانه دخترانه دربار قاجار بود.

او قلم تند و طنزآمیزی داشت. چند سال بعد از آنکه رساله تأدیب نسوان با قلمی نا‌شناس چاپ شد? او رساله معایب الرجال را نوشت که طنزی بود در پاسخ به مقاله تأدیب نسوان.

او در این کتاب درباره روابط زنان با شوهرانشان در خانه توصیه‌هایی را مطرح می‌کند.

در بخش دوم معایب الرجال نوشته است: "زخم زبان بد‌تر از زخم سنان است. حق است این سخن، حق نشاید نهفت. آنچه زخم زبان کند با مرد? هیچ شمشیر جان ستان نکند. اما از روی انصاف در هیچ عهد و زمانی و در هیچ زمین و مکانی به کسی مثلاً شده است که گفته باشد قربانت بگردم، او در جواب بگوید زهرمار؟ تا مرد خود صد مرتبه زخم زبان به زن چندان نزند و زن را ملجاء نکند، زن یک مرتبه جواب زشت ندهد. جواب هر جفنگی یک جفنگ است، کلوخ انداز را پاداش سنگ است!\\

خانم استرآبادی اولین مدرسه دخترانه تهران را با نام مدرسه دوشیزگان در سال 1285 شمسی هم‌زمان با انقلاب مشروطه تأسیس کرد. این مدرسه در خانه شخصی بی‌بی‌خانم برپا شد.

با کودتا علیه مشروطه و به دنبال فضای بسته سیاسی? برخی از افراد که مخالف تحصیل زنان بودند? مدرسه را مرکز فساد خواندند و به آن حمله کردند.

از خاطرات افضل وزیری دختر بی‌بی‌خانم نقل شده است که یکی از روحانیان در حرم شاهزاده عبدالعظیم بر سر منبر گفته بود "بر این مملکت باید گریست که در آن دبستان دوشیزگان باز شده است."

در ادامه فشار‌ها برای بسته شدن مدرسه دوشیزگان? خانم استرآبادی نزد وزیر معارف می‌رود. وزیر معارف به او می‌گوید نام مدرسه را از دوشیزگان تغییر بدهد و فقط به دختران 4 تا 6 ساله آموزش بدهد. به ناچار بی‌بی خانم برای باز نگه داشتن مدرسه این شرط‌ها را اجرا می‌کند.
او در تمام عمر به دنبال تربیت? آموزش و تعلیم حقوق زنان ایران بود.

نجم السلطنه

نجم‌السلطنه و فرمانفرما، عکس از سایت دنیای زنان در عصر قاجار

ملک تاج نجم‌السلطنه

اشرافی نیکوکار
تولد 1232 خورشیدی
مرگ 1311 خورشیدی

ملک تاج، ملقب به نجم السلطنه یکی از دختران فیروز میرزا، پسر عباس میرزای نایب السلطنه بود. او سال 1232 خورشیدی، شش سال بعد از آغاز سلطنت ناصرالدین شاه متولد شد.

سه بار ازدواج کرد و هر سه بار بیوه شد. منصوره اتحادیه در کتاب A«زنانی که زیر مقنعه کلاهداری نموده‌اندA» می‌نویسد تربیت کودکان خردسال و اداره امور مالی از او زنی مصمم، فعال و پرجرأت ساخت.

نامه‌های به جای مانده از او به برادرش عبدالحسین میرزا فرمانفرما، نخست‌وزیر ایران، بخشی از روابط اجتماعی و سیاسی دربار را آشکار می‌کند. نجم‌السلطنه مسائل و اخبار تهران را زمانی که برادرش به کرمان رفته بود، برای او تشریح می‌کرد.

در یکی از نامه‌هایش به عبدالحسین میرزا فرمانفرما درباره قرض از روسیه نوشته است "برادر، مردم چه کار دارند دولت پول دارد یا ندارد، رضای میل آن را می‌کنند، مثل شما‌ها راه نمی‌روند که دو سفر خواست برود به انواع اقسام موقوف کردید..."

منصوره اتحادیه در کتابش می‌نویسد نگاه انتقادی او، در پسرش محمد مصدق هم نفوذ کرده بود. محمد مصدق حاصل ازدواج دوم نجم‌السلطنه بود.

هر چند نجم السلطنه مانند بسیاری دیگر از زنان هم دوره‌اش زیر سایه مردان اطرافش بود، اما باوجود زندگی سنتی و بسته، سعی کرد از این قالب خارج شود.

نام نجم السلطنه از راه موقوفه وارد تاریخ اجتماعی معاصر شهر تهران شد. او سال 1307 شمسی تصمیم گرفت در ملکی که از شوهر سوم به او رسیده بود، بیمارستانی تأسیس کند. این بیمارستان، به نام بیمارستان نجمیه، 15 آذر 1308 افتتاح شد.

نجم السلطنه بیشتر ثروت خود را وقف ساخت این بیمارستان کرد. بر اساس وقفنامه، نجم السلطنه نظارت بیمارستان نجمیه را پس از مرگش به جای آنکه به رسم معمول به پسرانش بسپارد، به دختر بزرگش واگذار کرد. پسرش محمد مصدق در همین بیمارستان درگذشت.

ستاره فرمانفرماییان، خواهر نجم السلطنه هم از زنان مشهور و تأثیرگذار قاجار بود. زنی که اولین مدرسه عالی مددکاری را در ایران تأسیس کرد.

زینب پاشا

تندیس و عکس زینب‌پاشا در موزه مشروطه تبریز

زینب پاشا

مبارز اجتماعی در تبریز
تولد نامعلوم
زندگی و مرگ در فاصله سال‌های 1230 تا 1300 خورشیدی

از جزئیات زندگی زینب پاشا پیش از جنبش تنباکو اطلاعات زیادی در دسترس نیست. گفته می‌شود که در خانواده‌ای روستایی و تهیدست در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به دنیا آمد.

نام زینب معروف به دهباشی زینب یا زینب پاشا با شورش نان در تبریز و قیام علیه واگذاری امتیاز فروش تنباکو گره خورده است.

تابستان 1270 زینب پاشا در ناآرامی‌های تبریز نقش مهمی به عهده داشت. در جریان نهضت تنباکو بعد از بسته شدن بازار تبریز? مأموران با ارعاب و فشار دوباره دکان‌ها را باز می‌کنند. گفته می‌شود زینب پاشا که عادت داشت دو گوشه چادر را به کمر ببندند همراه عده‌ای دیگر از زنان با چوب و چماق وارد بازار می‌شوند و دکان‌ها را می‌بندند.

نوشین احمدی خراسانی در مقاله‌ای در نشریه بایا از زینب پاشا روایت کرده است که روزی در جمع تبریزی‌ها که از شرایط ناراضی بودند حاضر می‌شود و خطاب به جمع می‌گوید: "اگر شما مردان جراُت ندارید جزای ستم پیشگان را کف دستشان بگذارید، اگر می‌ترسید که دست دزدان وغارتگران را از مال و ناموس و وطن خود کوتاه کنید، چادر ما زنان را سرتان کنید و در کنج خانه بنشینید و دم از مردی و مردانگی نزنید، ما جای شما با ستمکاران می‌جنگیم."

اواخر دوره ناصرالدین‌شاه هم‌زمان با شورش نان در تهران و اعتراض زنان به ناصرالدین شاه? شماری از زنان تبریز هم به سرکردگی زینب پاشا اعتراض خیابانی کردند. در منابع مختلف گفته شده که در جریان درگیری‌ها چند زن کشته شدند.

زینب پاشا علاوه بر ساماندهی اعتراض خیابانی به انبارهای غله از جمله انبار والی آذربایجان حمله کرد. او گندم و آرد انبار‌ها را بین گرسنگان توزیع می‌کرد.

در هر دو ماجرای نهضت تنباکو و شورش نان در زمان ناصرالدین شاه زنان زیادی نقش آفرین و فرمانده اعتراض‌ها بودند، از جمله انیس‌الدوله در دربار ناصرالدین‌شاه و زنی دیگر به نام \رستمه\ در زنجان. اما هنوز هم در تبریز وقتی می‌خواهند زنی با اقتدار را مثال بزنند می‌گوید "مثل دهباشی زینب یا زینب پاشا."

بی بی مریم بختیاری

بی‌بی مریم بختیاری

سردار بختیاری و حامی جنبش مشروطه
تولد 1253، اصفهان
مرگ1316

او از زنان تحصیل‌کرده زمان مشروطه بود که به حمایت از آزادی‌خواهان برخاست و حتی به تهران لشکرکشی کرد.

به واسطه زندگی در ایل بختیاری و پدرش که خان ایل بود تیراندازی و سوارکاری می‌دانست.
می‌گویند او از مشوقان اصلی برادرش علیقلی‌خان سردار اسعد برای فتح تهران بوده است. پیش‌تر در زمان استبداد صغیر، افراد ایل را به مبارزه علیه استعمار تشویق می‌کرده است.

قبل از فتح تهران? همراه سواران مخفیانه وارد پایتخت شد و شبانه روی سقف خانه‌ای که رو به روی مجلس بهارستان بود سنگربندی کرد تا بعد از ورود سردار اسعد بختیاری با قزاق‌ها بجنگند.

بعد از این ماجرا در ایل بختیاری به بی‌بی‌مریم، لقب سردار دادند.

او در خاطراتش درباره دلایل اینکه زنان در جامعه عقب مانده‌اند نوشته "... تمام بدبختی‌های ما از خودمان می‌باشد، زیرا که نه علم داریم و نه حقوق خود را می‌دانیم، اگر ما هم بدانستیم که برای چه خلقت شدیم، البته در اطراف حقوق خود جان فشانی‌ها می‌کردیم. ما حالا فکر می‌کنیم فقط برای رفع شهوت مرد‌ها خلق شده‌ایم یا برای اسارت و کنیزی خلق شده‌ایم. ما می‌توانستیم برای حقوق انسانی خود به تمام ملل عالم تظلم بکنیم و حقوق خود را برقرار بکنیم ... اما ما زن‌های ایرانی ابدا از عالم انسانیت خارجیم..."

بی‌بی مریم بختیاری از معدود زنان عصر مشروطه است که خاطرات زندگی خود را نوشته است.

منابع ایل بختیاری نقل کرده‌اند که سردار بی‌بی مریم بختیاری سال 1288 خورشیدی در جنگ آزادسازی اصفهان به همراه خواهرش بی‌بی لیلی فرماندهی یک ستون سواره نظام را به عهده داشته است.

سال 1295 هم که یک افسر آلمانی با سربازانش در کنار عشایر جنوب ایران علیه انگلیسی‌ها مبارزه می‌کرد، سردار مریم بهترین نیروهای خود را برای همراهی با او به تنگستان فرستاد.

گفته می‌شود که در دوران جنگ جهانی اول خانه او در اصفهان پناهگاهی بوده است برای فعالان سیاسی و فرهنگی مانند علی‌اکبر دهخدا? ملک‌الشعرا بهار و در مقطعی در سال 1299 پناهگاهی برای محمد مصدق.

سایه‌ای از زندگی پارتیزانی و مقاومت‌های بی‌بی مریم بختیاری، بعدها در سرنوشت فعالان چپ دیده می‌شد. زنانی مانند مریم فیروز و اشرف دهقانی که الگوی بسیاری از زنان چپ در ایران بوده‌اند.

صدیقه دولت آبادی

زنانی که تاریخ ایران را تغییر دادند

صدیقه دولت آبادی

روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان
تولد 1261 خورشیدی، اصفهان
مرگ 1340 خورشیدی، تهران

صدیقه دولت‌آبادی از فعالان حقوق زنان و پیشگامان روزنامه‌نگاری در ایران بود.

در خانواده‌ای تحصیل‌کرده در اصفهان به دنیا آمد. زبان عربی و فارسی را از شیخ محمد رفیع طاری فرا گرفت و درس‌های دیگر را تا سطح دیپلم با معلمان خصوصی ادامه داد. در بیست سالگی با اعتضاد الحکما ازدواج کرد و چند سال بعد از او جدا شد.

35 ساله بود که در اصفهان دبستان دخترانه "مکتبخانه شرعیات" را تاسیس کرد و بعد از آن انجمنی به نام \شرکت خواتین اصفهان\ را بنا گذاشت. تقریبا تمام عمر خود را وقف تعلیم و تربیت دختران و ارتقای حقوق اجتماعی آن‌ها کرد.

این آغاز فعالیت‌های خانم دولت‌آبادی برای گسترش تعلیم و تربیت دختران و حقوق اجتماعی زنان بود که کمابیش تمام عمرش را وقف آن کرد. صدیقه دولت‌آبادی سال 1297 مجوز اولین نشریه زنان اصفهان را به نام \زبان زنان\ را از وزارت معارف گرفت.

چندی بعد به دلیل انتقادهای تند نشریه از قرارداد 1919 وثوق‌الدوله? زبان زنان توقیف شد. خانم دولت‌آبادی بعد از توقیف? انتشار نشریه را در تهران شروع کرد.

او در نشریه‌اش حجاب زنان را نقد می‌کرد. صدیقه دولت‌آبادی هرچند از خانواده‌ای مذهبی بود، اما یک دهه پیش از کشف حجاب اجباری رضاشاه? حجاب از سر برداشته بود.

خانم دولت‌آبادی برای درمان از ایران خارج شد? در ‌‌نهایت به پاریس رفت و مدرک کار‌شناسی را از دانشگاه سوربن فرانسه گرفت.

زمانی که خارج از ایران بود در دهمین کنگره \اتحادیه بین المللی حق رأی زنان\ شرکت کرد و اواخر سال 1306 به ایران بازگشت. مهرماه 1307 در وزارت معارف بخش تعلیم نسوان به او سپرده شد و سال بعد به مدیریت کل تفتیش مدارس نسوان منصوب شد.

صدیقه دولت آبادی مردادماه 1340 در اثر سرطان در تهران در گذشت. جمعی از فعالان حقوق زنان در ایران به پاس تلاش‌های خانم دولت آبادی برای جنبش زنان? سال 1383 جایزه و کتابخانه‌ای به نام صدیقه دولت‌آبادی تاسیس کردند.

مهرانگیز دولتشاهی

زنانی که تاریخ ایران را تغییر دادند

مهرانگیز دولتشاهی

اولین سفیر زن ایران
تولد 1296 خورشیدی، اصفهان
مرگ 30 مهر 1387، پاریس

مهرانگیز دولتشاهی اولین زن ایرانی بود که به عنوان سفیر ایران در کشوری دیگر منصوب شد.

او سال 1296 خورشیدی در خانواده‌ای تحصیل‌کرده به دنیا آمد. مادرش از اقوام صادق هدایت بود و پدرش از مشاوران رضاشاه. برای تحصیل به آلمان رفت و با دکترای علوم اجتماعی به ایران بازگشت.

سال 1325 در سازمان خدمات اجتماعی و انجمن حمایت از زندانیان مشغول به کار شد و در همین ایام \جمعیت راه نو\ را تاسیس کرد.

این گروه اولین نمایشگاه بین المللی \فعالیت زن\ را با شرکت 30 کشور آسیایی و اروپایی در ایران برگزار کرد.

سه دوره به عنوان نماینده کرمانشاه در مجلس شورای ملی حضور داشت. در دوران نمایندگی از طراحان \قانون حمایت خانواده\ بود که حق طلاق را برای زنان به رسمیت می‌شناخت. و همچنین داشتن همسر دوم را مشروط به اجازه همسر اول می‌کرد.

مهرانگیز دولتشاهی بخش عمده‌ای از عمر خود را صرف بهبود زندگی زنان ایرانی کرد. از جمله فعالیت‌هایش تلاش برای آموختن سواد به زنان جنوب شهر تهران بود.

خانم دولتشاهی سال 1354 به عنوان اولین سفیر زن، عازم سفارت ایران در دانمارک شد و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی به این ماموریت ادامه داد.

رضا قاسمی از سفیران ایران پیش از انقلاب اسلامی می‌گوید که این انتصاب از تبعات انقلاب سفید محمد رضا شاه بود که در جریان آن از برابری حقوق زن و مرد نیز سخن می‌گفت.

به گفته آقای قاسمی در دوره ماموریت خانم دولتشاهی در دانمارک بسیاری از رسانه‌های اروپایی به آن واکنش مثبت نشان می‌دادند.

خانم دولتشاهی پس از انقلاب راهی پاریس شد و تا هنگام مرگ در این شهر اقامت داشت.

کتاب A«جامعه، دولت و جنبش زنان ایرانA» یکی از آخرین نوشته‌های خانم دولتشاهی است.

قمر الملوک وزیری

زنانی که تاریخ ایران را تغییر دادند

قمرالملوک وزیری

خواننده
تولد 1284 خورشیدی، قزوین
مرگ 14 مرداد 1338

قمرالملوک وزیری با اسم اصلی قمرخانم سید حسین‌خان، یک سال پیش از صدور فرمان مشروطیت در سال 1284 خورشیدی در قزوین به دنیا آمد. او اولین خواننده زن ایران در دوران معاصر بود که بدون حجاب کنسرت اجرا کرد.

قمرالملوک وزیری از طریق مادربزرگش خیرالنسا با موسیقی آشنا شد. خیرالنسا که سرپرستی قمرالملوک یتیم را به عهده داشت، روضه‌خوان سفره‌های مذهبی زنانه بود.

در نوجوانی در یکی از محافل خصوصی به درخواست مهمانان آوازی خواند که توجه مرتضی خان نی‌داوود، نوازنده برجسته تار را جلب کرد. او در کلاس‌های آقای نی‌داوود شرکت کرد و گوشه‌های موسیقی ایرانی را فرا گرفت.

فضای مردانه موسیقی آن دوران با قمرالملوک وزیری دگرگون شد. او که حدود 20 سال بیشتر نداشت در اولین کنسرت خود در گراند هتل خیابان لاله زار تهران، قاعده سنتی را بر هم زد و سال 1303 در فضای مردانه موسیقی، بدون حجاب در کنسرت خواند.

خودش می‌گوید در زمانه‌ای بدون حجاب کنسرت داد که "هر کس بدون چادر بود به کلانتری جلب می‌شد."

محمود خوشنام، کار‌شناس موسیقی می‌نویسد: قمر با این کار دیوار ترس را از پیش پای زنان هنرمند دیگر برداشت و راه را برای گام نهادن آنان بر صحنه هموار کرد.

با گشایش رادیو در سال 1319 صدای قمرالملوک وزیری به گوش همه رسید.

آوازها و تصنیف‌های قمر از لحاظ شعری و ادبی هم قابل توجه است. شاعران تصنیف‌ها و آوازهای قمر شاعران مشهوری چون علی اکبرخان شیدا، میرزاد? عشقی، عارف قزوینی، ایرج میرزا و ملک الشعرا بهار بوده‌اند.

قمر علاوه بر قطعات بی‌شمار آوازی، نزدیک به 200 تصنیف در زندگی 54 ساله خود ضبط کرد که بسیاری از آن‌ها از میان رفته است.

فروغ فرخزاد

زنانی که تاریخ ایران را تغییر دادند

فروغ فرخزاد

شاعر و فیلمساز
تولد 8 دی‌ماه 1313، تهران
مرگ 24 دی‌ماه 1345، تهران

پیش از فروغ فرخزاد، شاعران و نویسندگان زن آثار بسیاری خلق کرده‌اند، اما فروغ تاثیرگذاری بی‌مانندی در ادبیات و نگاه زنان در جامعه گذاشت.

او دی‌ماه 1313 در تهران به دنیا آمد. 16 سالگی با عشق ازدواج کرد و چند سال بعد از همسرش جدا شد در حالی که یک پسر کوچک داشت.

در فاصله 17 تا 23 سالگی سه کتاب شعر چاپ کرد؛ اسیر? دیوار و عصیان. نام مجموعه اشعار نیمه اول زندگی شاعرانه‌اش نشان می‌دهد که یکی از محورهای مهم شعر‌هایش بی‌تابی، خشم از محدودیت و اسارت، نا‌رضایتی و تقلا برای رهایی بوده است.

هرچند خودش گفته بود که این مجموعه‌ها را در سال‌هایی نوشته که هنوز به مرحله تفکر نرسیده و رشد نکرده بود? اما صداقت او در بیان ظرافت‌های زنانه و جسارتش او را متمایز می‌کرد. جسارتی که حتی سال‌ها بعد هم پذیرش آن برای جامعه محافظه‌کار ایران دشوار بود.

چهار دهه بعد از مرگش? سال 1389 آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران در جمعی از شاعران گفت "این را بدانید شعری که آن وقت فروغ فرخزاد می‌گفت، در دنیای روشنفکری آن زمان هم کسی قبول نداشت." آیت‌الله خامنه‌ای شعر "باز و عریان" فروغ را تقبیح کرده و از شاعران جوان خواسته بود در بیان عواطف حد و مرز را نگه دارند.

از فروغ فرخزاد نقل شده که سال 1332 در نامه‌ای گفته است "من به رنج‌هایی که خواهرانم در این مملکت در اثر بی‌عدالتی مردان می‌برند، کاملاً واقف هستم و نیمی از هنرم را برای تجسم درد‌ها و آلام آن‌ها به کار می‌برم. آرزوی من ایجاد یک محیط مساعد برای فعالیت‌های علمی هنری و اجتماعی زنان است."

شهریور 1337 با ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز پیشرو آشنا و در شرکت او به نام گلستان فیلم مشغول کار شد. این آشنایی مسیر زندگی فروغ را تغییر داد.

او پاییز 1341 فیلم خانه سیاه است را از زندگی جذامیان آسایشگاه تبریز ساخت. فیلمی که شهرت او را به خارج از مرزهای ایران برد.

یک سال بعد مجموعه شعر تازه او به نام A«تولدی دیگرA» منتشر شد. مهدی اخوان ثالث شاعر هم‌دوره فروغ فرخزاد درباره این کتاب گفته است "من معتقدم تولدی دیگر نه تنها برای فروغ تولد تازه‌ای بود? بلکه مولود همایون شعر زنده و پیشرو امروز ما و تولد تازه برای شعر پارسی است."

فروغ با این کتاب و مجموعه بعدی‌اش به نام ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد? نامش را در فهرست بزرگ‌ترین شاعران معاصر ایران ثبت کرد. هرچند آنقدر زنده نماند که تأثیر صداقت و جسارت نگاهش را در نسل‌های بعد ببیند. 32 سال بیشتر نداشت که در تصادفی در تهران کشته شد.

فرخ رو پارسا

زنانی که تاریخ ایران را تغییر دادند

دادگاه فرخ‌رو پارسا بعد انقلاب. عکس از موسسه پژوهش‌های سیاسی

فرخ‌رو پارسا

اولین وزیر زن ایران
تولد اول فروردین 1301
اعدام در 18 اردیبهشت 1359

فرخ‌رو پارسا در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمد.

فخرآفاق پارسا? مادر فرخ‌رو پارسا مدیر مجله جهان زنان و از فعالان حقوق زنان بود. او چهار شماره نشریه را یک سال بعد از به دنیا آمدن فرخ‌رو پارسا منتشر کرد. در شماره آخر? انتشار دو مقاله درباره "ضرورت تحصیل دختران? آلام روحی زنان و ضرورت بازنگری در قانون ازدواج" برای او و خانواده دردسرساز شد. نتیجه خشم روحانیان? تبعید خانواده آن‌ها به اراک بود. به خاطر شرایط آن روز اراک و ترس از حمله آن‌ها به قم رفتند. تا بعد که با میانجیگری نخست وزیر وقت به تهران بازگشتند.

فرخ‌رو پارسا سال 1329 در رشته پزشکی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. اما به جای پزشکی ترجیح داد به فعالیت فرهنگی و آموزشی ادامه دهد.

او سال 1333 انجمن بانوان فرهنگی را برای دبیرستان‌های دخترانه تأسیس کرد.

او که سال‌ها در دبیرستان‌های تهران درس داده و مدتی مدیر دبیرخانه دانشگاه ملی ایران بود? سال 1347 اولین وزیر آموزش و پرورش ایران در کابینه هویدا شد.

هرچند بعضی از پژوهشگران حوزه زنان معتقدند تحولات دوران محمدرضا شاه بیشتر ظاهری بود و شاه سعی داشت ویترین زیبایی از جامعه زنان ایران به نمایش بگذارد، اما بعضی دیگر معتقدند فرخ‌رو پارسا در وزارت فرهنگ ایران نقش مهمی در توسعه آموزش دختران داشت.

عباس میلانی? مورخ ایرانی در دانشگاه استنفورد آمریکا در کتاب A«ایرانیان نامدارA» نوشته است او نه تنها بعد از انقلاب اعدام شد بلکه قبل از انقلاب هم هدف حمله مخالفانی بود که به دنبال ترور شخصیت او بودند. به گفته آقای میلانی? بار‌ها به او درباره فساد مالی? فساد جنسی و اخلاقی و مقام‌پرستی تهمت زدند و این شایعه را رواج دادند که بهایی شده است.

خانم پارسا بعد از انقلاب از ایران خارج نشد. بعد از آن‌که مأموران برای دستگیری به خانه‌اش رفتند و او خانه نبود? دوره کوتاه زندگی نیمه مخفیانه او در خانه اقوام و دوستان آغاز شد.

بر اساس گفته‌های فرخ‌رو پارسا در دادگاه، محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر بعد از انقلاب از مشاوران او در تهیه کتاب‌های درسی وزارت فرهنگ بودند.

او پیش از بازداشت از محمدجواد باهنر که از معتمدان سران انقلاب بود درخواست کمک کرد. در خاطراتش نوشته که آقای باهنر به او گفته بهتر است از کشور خارج شود. در تدارک خروج قاچاقی از ایران بود که مأموران دستگیرش کردند.

محاکمه او 9 جلسه طول کشید و در ‌‌نهایت به جرم افساد فی‌الارض? همکاری با ساواک برای بازداشت فرهنگیان و غارت بیت‌المال به اعدام محکوم شد. او گفته بود که در محاکمه، وکیل و حق تجدید نظر نداشته است. در آخرین صحبت‌هایش گفته بود که دادگاهش نشانه‌ تبعیضی است که میان زنان و مردان روا داشته شده و امیدوار است که آینده‌ای بهتر از امروز در انتظار زنان باشد.

فرخ‌رو پارسا 18 اردیبهشت 1359 تیرباران شد.






تاریخ : دوشنبه 91/12/21 | 8:12 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()

منتخبی از عکس های معروف زیبا و دیدنی

 

 



 













 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






تاریخ : دوشنبه 91/12/21 | 8:2 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()

 

 عشـق و دوستـی در قلمـرو حیـوانـات

 

 

 

 

 






تاریخ : پنج شنبه 91/12/17 | 9:4 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()

 

  چربی سوزهای خوشمزه

محققان و متخصصان تغذیه به افرادی که قصد لاغری دارند مواد غذایی مفیدی را معرفی کرده‌اند که قادرند چربی‌های بدن را بسوزانند.

توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید این مواد غذایی را جایگزین مواد غذایی پرکالری کنید. در مصرف هیچ ماده غذایی زیاده‌روی نکنید. صبور باشید و با اراده تمام به سوی خوش اندامی گام بردارید.

کلسیم و محصولات لبنی

اگر شیر نوش جان می‌کنید تا استخوان‌هایتان محکم‌تر شود این نکته را هم در نظر داشته باشید که شیر ضد اشتهاست. یعنی به راحتی شما را سیر می‌کند. باید بدانید افرادی که با کمبود کلسیم مواجه هستند چربی‌های بیشتری ذخیره می‌کنند و کمتر می‌توانند اشتهای خود را کنترل کنند. خانم‌های زیر 50 سال و آقایان زیر 70 سال باید روزانه حدود 1000 میلی گرم کلسیم جذب کنند. حتماً می‌دانید که محصولات لبنی منبع فوق‌العاده کلسیم هستند. باید این را هم بدانید که این مواد غذایی مفید باعث تحریک متابولیسم یا همان سوخت و ساز چربی‌ها می‌شوند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان چربی‌های افراد چاقی که روزانه 3 محصول لبنی مصرف کرده‌اند به طور قابل توجهی کاهش یافته است. اگر مصرف محصولات لبنی و جذب کلسیم با کاهش میزان کالری‌های دریافتی همراه باشد شما به راحتی وزن کم می‌کنید. نتایج پژوهش‌هایی که در سال 2010 انجام شده نشان می‌دهد نوشیدن شیر بدون خامه بعد از ورزش نه تنها به آب شدن چربی‌ها کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود که قدرت عضلانی بالا رفته و بافت‌های استخوانی تقویت شود. توصیه می‌کنیم روزانه سه پیاله از محصولات لبنی بدون چربی میل کنید و ورزش را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید.

روغن نارگیل

در دنیای لاغری و خوش اندامی چربی‌های اشباع شده آوازه‌ خوبی ندارند اما چربی‌های موجود در نارگیل می‌تواند به لاغری شما کمک کند. نتایج پژوهشی که در سال 2009 در برزیل انجام شد نشان داد مصرف روغن نارگیل تأثیر خوبی روی آب شدن چربی‌های شکمی افراد چاق داشته است. البته توجه داشته باشید میزان چربی‌های اشباع شده نباید بیش از 10 درصد چربی‌های دریافتی روزانه را تشکیل دهند. بهتر است روغن نارگیل یا شیر در الویت قرار بگیرد.

اسیدهای چرب اشباع نشده

اسیدهای چرب اشباع نشده مونو، انباشتگی چربی‌های دور شکم را کاهش می‌دهند. برای همین توصیه می‌کنیم که روزانه مقداری از این چربی‌ها را مصرف کنید. برای یادآوری باید بگوییم که این اسیدهای چرب در زیتون، روغن زیتون، گردو، دانه ها و مغزها، شکلات سیاه و آووکادو وجود دارد. توجه داشته باشید که اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی موجود در ماهی و دانه ها و مغزهای روغنی نیز به خوش اندامی شما کمک زیادی می‌کنند. در واقع افرادی که چربی‌های اشباع نشده ی بیشتری مصرف می‌کنند متابولیسم بدنشان بالاتر است و کالری‌های بیشتری می‌سوزانند.

توجه داشته باشید در حالت کلی سوخت و ساز این چربی‌ها راحت‌تر و سریع‌تر از چربی‌های اشباع شده صورت می‌گیرد. معمولاً ما اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری نسبت به امگا 3 ها مصرف می‌کنیم. حتماً سعی کنید مصرف امگا 3 ها را بالا ببرید. برای این کار از مصرف تخم کتان، گردو، لوبیا، ماهی آزاد و روغن زیتون غافل نشوید. توجه داشته باشید که امگا 3 ها خواص ضدالتهابی دارد و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و افسردگی موثراست.

پروتئین‌ها

پروتئین برای سلامت پوست، مو، ناخن، استخوان‌ها، عضلات و غیره لازم و ضروری است. از این گذشته این مواد مغذی مفید برای کاهش وزن و خوش اندامی نیز موثرند. نتایج پژوهشی که در سال 2002 در آمریکا انجام شد نشان می‌دهد که پروتئین‌ها باعث ایجاد سیری شده و سرعت متابولیسم را بعد از صرف غذا بالا می‌برند. به عقیده متخصصان میزان نیاز روزانه خانم‌ها به پروتئین 40 گرم و برای آقایان 56 گرم می‌باشد.

ویتامین C

از همان کودکی شنیده‌اید که مصرف ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید است. اما آیا می‌دانید همین ویتامین برای لاغری هم موثر است؟ نتایج پژوهش‌هایی که در کانادا انجام شده نشان می‌دهد که کمبود برخی از مواد مغذی ضروری بدن باعث بروز چاقی و اضافه وزن می‌شود. در واقع افرادی که از کمبود منیزیم، زینک، ویتامین C و یا ویتامین E رنج می‌برند میل بیشتری به ذخیره چربی‌ها داشته و چاق‌تر می‌شوند. این ذخیره چربی‌ها به ویژه در ناحیه شکم بیشتر است. باید بدانید که خانم‌ها باید روزانه 75 میلی گرم و آقایان 90 میلی گرم ویتامین C دریافت کنند.

عسل

به عقیده برخی از متخصصان اگر عسل که یک ماده قندی طبیعی است جایگزین قند شود سرعت افزایش وزن و ذخیره چربی‌ها کاهش می‌یابد. عسل خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی دارد و برای خوش اندامی نیز مفید است. باید بدانید که این ماده غذایی شیرین و پرطرفدار میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اگر مقداری دارچین هم به عسلتان اضافه کنید تأثیر چربی سوزی آن چند برابر می‌شود.

کاکائو

شکلات‌های سیاهی که کاکائوی بیشتری دارند سرشار از آنتی اکسیدان های فنولیک بوده و خدمت زیادی به سلامتی ما می‌کنند. به عقیده متخصصان کاکائو عصب‌ها را از آسیب و التهاب دور می‌کند، مقاومت پوست را در برابر آسیب‌های اشعه های ماورای بنفش بالا می‌برد، سیری طولانی مدتی ایجاد کرده و خلق و خوی شما را بهتر می‌کند. اگر می‌خواهید ذخیره و انباشتگی چربی‌ها را کاهش دهید از مصرف کاکائو غافل نشوید و در عین حال در مصرف آن زیاده‌روی هم نکنید.

فیبرها

سالیان سال است که متخصصان لاغری توصیه می‌کنند وعده غذایی را با مصرف سالاد آغاز کنید. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه سالاد سرشار از فیبر بوده و برای همین احساس سیری ایجاد می‌کند و شما را از پرخوری و زیاده‌روی دور نگه می‌دارد. از مصرف سالاد در وعده های غذایی خود غافل نشوید. در این صورت علاوه بر جذب ویتامین‌های لازم گام موثری برای لاغری و خوش اندامی خود نیز بر می‌دارید.

فواید نوشیدن آب گرم و لیمو<\/h1>


طوری که روزتان را شروع می‌کنید خیلی مهم است. چه مادر باشید، چه یک معلم، نویسنده، یک مربی یوگا یا در کار آزاد مشغول باشید، اولین کاری که صبح‌ها انجام می‌دهید اهمیت زیادی دارد.

براساس فلسفه اورودیک، انتخاب‌هایی که برطبق برنامه روزانه‌تان می‌کنید، یا مقاومت شما را در برابر بیماری‌ها بالا می‌برد یا آن را به طور کل از بین می‌برد.

آیورودا از ما دعوت می‌کند تا با متمرکز شدن بر آداب صبحگاهی که بدن را با ریتم طبیعت هم‌تراز می‌کند، زندگی خود را تعادل بخشیده و اعتماد‌به‌نفس را درکنار نظم شخصی در خود تقویت کنیم.

ممکن است مغزتان بگوید باید ایمیل‌هایتان را چک کنید، سگتان را برای پیاده‌روی بیرون ببرید، بچه‌ها را به مدرسه برسانید، و نباید دیر سر کارتان حاضر شوید و به همین دلیل وقتی برای انجام این آداب صبحگاهی باقی نمی‌ماند.

اما، اگر قرار است فقط برای یکی از این آداب که سلامتتان را تقویت می‌کند، وقت بگذارید، این خواهد بود:

روزتان را با نوشیدن یک لیوان آب گرم با یک نصف لیمو تازه شروع کنید.

کار آسانی است و اینقدر فایده دارد که واقعاً نمی‌توان از آنها گذشت.



1. سیستم‌ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

لیمو سرشار از ویتامین C و پتاسیم است. ویتامین C برای مقابله با سرماخوردگی خوب است و پتاسیم عملکرد مغز و اعصاب را تقویت کرده و به کنترل فشارخون کمک می‌کند.


2. pH را تنظیم می‌کند.


لیمو یک ماده‌غذایی شدیداً قلیایی است. بله، اسیدی هم هست اما وقتی وارد بدن می‌شود قلیایی می‌شود (اسید سیتریک وقتی گوارش می‌شود، خاصیت اسیدی تولید نمی‌کند). یک بدن قلیایی یکی از رمزهای داشتن بدنی سالم است.



3. به کاهش وزن کمک می‌کند.
لیمو سرشار از فیبر پکتین است که به مقابله با ولع خوردن کمک می‌کند. همچنین مشخص شده است که افرادیکه یک رژیم‌غذایی قلیایی دارند، سریعتر وزن کم می‌کنند.
4. به گوارش کمک می‌کند.


آب گرم دستگاه گوارش و حرکات حلقوی آن --موج انقباضات عضلانی در دیواره‌های روده-- را تحریک می‌کند. لیمو همچنین سرشار از موادمعدنی و ویتامین‌هاست ، به دفع سموم در دستگاه گوارش کمک می‌کند.


5. یک ادرارآور ملایم و طبیعی است.

آب لیمو به بیرون کردن مواد ناخواسته از بدن کمک می‌کند زیرا لیمو ادرار را افزایش می‌دهد. درنتیجه سموم با سرعت بیشتری از بدن خارج می‌شوند و دستگاه ادراری شما سالم می‌ماند.


6. پوست را صاف می‌کند.


ویتامین C به کاهش چین و چروک‌ها و لکه‌های پوست کمک می‌کند. آب لیمو سموم را از خون بیرون می‌کند و این باعث می‌شود پوست صاف و شفاف شود.


یک لیوان آب گرم و لیمو، مایعات لازم برای بدنتان را از همان ابتدای روز به آن می‌رساند و از بروز کم‌آبی بدن و خستگی آدرنال جلوگیری می‌کند. وقتی بدنتان کم‌آب می‌شود، نمی‌تواند کلیه عملکردهای خود را به خوبی انجام دهد و این موجب ایجاد سموم در بدن، استرس، یبوست و مشکلات دیگر می‌شود. آدرنال دو غده کوچک در بالای کلیه‌ها هستند و در کنار تیروئید به ساخت انرژی بدن کمک می‌کند. همچنین هورمون‌های مهمی ازجمله آلدوسترون ترشح می‌کند. آلدوسترون هورمونی است که سطح آب و غلظت موادمعدنی مثل سدیم را بدنتان تنظیم می‌کند و کمک می‌کند مایعات بدن همیشه در حد تعادل باشد. آدرنال همچنین مسئول تنظیم واکنش استرس بدن نیز هستند. مطمئناً دوست ندارید با کم‌آب شدن بدن خودتان را دچار مشکل کنید!

می‌توانید با ایجاد عادت نوشیدن یک لیوان آب گرم و لیمو در صبح برای یک ماه، تفاوتی که در زندگیتان ایجاد خواهد کرد را مشاهده کنید. 

درست کردن آن هم واقعاً راحت است -- یک لیوان آب گرم (نه داغ) و آب یک نصفه لیموی تازه.

کدامیک از این فواید باعث می‌شود این عادت صبحگاهی را امتحان کنید؟ یا اگر قبلاً این کار را کرده‌اید، چه فوایدی را در خود مشاهده نموده‌اید؟






تاریخ : پنج شنبه 91/12/17 | 9:0 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()

خانه های رویایی برای زندگی






تاریخ : پنج شنبه 91/12/17 | 9:0 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()

اسراری برای حفظ سفیدی دندان‌ها

دندان
داشتن دندان‌های سفید احساس جوانی و اعتماد به نفس را افزایش می دهد و در عین حال موجب می‌شوند که در برخورد با دیگران تاثیر روانی خوبی روی آنها بگذارید.
 
اکثر ما وقتی تبلیغات تلویزیونی و مجلات را در مورد روش‌های سفید کردن دندان‌ها می‌بینیم به فکر می‌افتیم که در این زمینه اقدامی کنیم و در نتیجه لبخندی زیبا داشته باشیم اما گاهی نگران اثرات سوء استفاده از این روش‌ها هستیم.

شبکه خبری تورنتو نیوز در مقاله جدیدی در این باره پنج راه‌کار مفید و در عین بی‌ضرر برای داشتن دندان‌های سفیدتر ارائه کرده که به شرح زیر است :

- بیش از اندازه مسواک نزنید. زیاد مسواک نزنید و برس را محکم روی دندان‌هایتان نکشید با این کار مینای دندان شما آسیب می‌بیند. حداقل 30 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید و دوباره دندان‌هایتان را در صورت نیاز مسواک بزنید، مسواک را هم همیشه نرم روی دندان‌هایتان بکشید.

- چای و قهوه کمتری بنوشید. برای اینکه دندان‌های سفیدی داشته باشید چای و قهوه‌ کمتری بنوشید. این نوشیدنی‌ها با گذشت زمان رنگ دندان‌های شما را تغییر می‌دهند.

- آدامس بجوید. جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق در دهان شما می‌شود و به تمیزی دندان‌های شما نیز کمک می‌کند. افزایش تولید بزاق اثر باکتری‌هایی که موجب پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه می‌شود را خنثی می‌کند. علاوه بر این جویدن آدامس موجب کاهش استرس می‌شود و اشتهای شما را برای خوردن غذاهای شیرین کمتر می‌کند.

- از خوردن مواد غذایی اسیدی بپرهیزید. خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی موجب زرد شدن دندان‌های شما می‌شود. از خوردنی‌هایی مثل سودا، لیمو، آب نبات، گوجه، غذاهای نشاسته دار بپرهیزید و از آجیل، غلات و آب بیشتری استفاده کنید.

- میوه و سبزیجات ترد بخورید. به جای خوردن آب میوه، خود آن را بخورید. برای داشتن دندان‌های سفید از میوه‌ها و سبزیجات ترد مثل سیب، کرفس، هویج و گلابی مصرف کنید.

منبع : salamatnews.com






تاریخ : پنج شنبه 91/12/17 | 9:0 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()
   1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


کد موسیقی برای وبلاگ