سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

فضیلت و خواص سوره حشر و عظمت سه آیه آخر آن !

 

 

 

 

سوره حشر ، پنجاه و نهمین سوره قران کریم است که در مدینه منوره نازل شده و 24 آیه دارد.

از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است: هر کس سوره حشر را قرائت کند بهشت و جهنم و عرش و کرسی و حجاب های آن و آسمان های هفتگانه و زمین های هفتگانه و هوا و بادها و پرندگان و درختان و کوهها و خورشید و ماه و فرشتگان، همگی بر او درود و صلوات می فرستند و برای او طلب مغفرت و امرزش می کنند و اگر همان روز یا شب قرائت سوره حشر، از دنیا برود شهید محسوب می شود.

در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده است:

هر کس در عصرها سوره الرحمن و حشر را قرائت نماید خداون فرشته ای را با شمشیر برهنه مأمور می کند تا صبح از او مراقبت نماید.

در روایت دیگری از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده: هر کس سوره حشر را قرائت نماید عضو حزب الله است که رستگارانند. 

انس بن مالک از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم روایت کرده است که به مردی فرمود: هر گاه می خواهی به رختخواب بروی سوره حشر را قرائت کن و اگر مردی شهید محسوب می شوی. 

اسم اعظم خداوند اسمی است که با دستیابی به آن بسیاری از مشکلات مادی و معنوی را حل کرده و به بسیاری از مقامات می توان دست یافت. نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اسم اعظم خدا در شش آیه آخر سوره حشر است.

و نیز فرمودند هر کس آیات آخر سوره حشر را در شب و روز بخواند و در آن روز یا همان شب بمیرد بهشت بر اوواجب می شود. 

 

 
  1 -  نفوذ فوق العاده قرآن :


تاثیر قرآن ، در قلوب و افکار، واقعیتى است انکار ناپذیر، و در طول تاریخ اسلام شواهد زیادى بر این معنى دیده مى شود، و عملا ثابت شده که سخت ترین دلها با شنیدن آیاتى چند، آنچنان نرم مى شد که یکباره خود را به اسلام مى سپرد، تنها افراد لجوج و معاند از این معنى مستثنى بودند، آنهائى که هیچ جائى براى هدایت در وجودشان نبود.
لذا همانگونه که در ادامه مطلب آمده است مى فرماید: اگر این قرآن بر کوهها نازل مى شد خاضع و از هم شکافته مى گردید، و اینها همه نشانه جاذبه این کلام الهى است که ما نیز به هنگام تلاوت آن با حضور قلب این معنى را احساس مى کنیم .


  2 - عظمت آیات آخر سوره حشر :


آیات آخر این سوره که مشتمل بر بخش مهمى از اسماء و صفات الهى است آیاتى است فوق العاده با عظمت و الهام بخش ، و درس بزرگ تربیت است براى انسانها چرا که به آنها مى گوید: اگر قرب خدا مى طلبید و خواهان عظمت و کمال هستید شعله اى از این صفات را در وجود خود زنده کنید.
در بعضى از روایات آمده است که اسم اعظم خدا، در آیات آخر سوره حشر است .
و در حدیث دیگرى از رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) مى خوانیم : من قرء آخر الحشر غفر له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر: ((هر کس آخر سوره حشر را بخواند، گناهان گذشته و آینده او بخشوده مى شود)) !.
و باز در حدیث دیگرى از آن حضرت آمده است : من قرء لو انزلنا هذا القرآن - الى آخرها - فمات من لیلته مات شهیدا! ((هر کس آیات لو انزلنا هذا القرآن را تا آخر بخواند و در همان شب بمیرد، شهید مرده است ))!.
یکى از اصحاب مى گوید: از رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) درباره اسم اعظم خدا سؤ ال کردم ، فرمود: علیک باخر الحشر و اکثر قرائتها: ((بر تو باد که آخر سوره حشر را بخوانى و زیاد بخوان ))! ((بار دیگر همین سؤ ال را تکرار کردم ، حضرت همان پاسخ را تکرار فرمود)).
حتى در حدیثى آمده است : ((انها شفاء من کل داء الاالسام ، و السام الموت )): (این آیات شفاء هر دردى است مگر مرگ)!.
خلاصه اینکه :((روایات در این زمینه در کتاب شیعه و اهل سنت ، فراوان است که همگى برعظمت این آیات ، و لزوم تفکر و اندیشه در محتواى آن ، دلالت دارد)).
قابل توجه اینکه : این سوره همانگونه که با تسبیح خداوند و نام ((عزیز و حکیم))، آغاز مى شود، با نام ((عزیز و حکیم )) نیز پایان مى گیرد، چرا که هدف نهائى سوره شناخت خدا و تسبیح او و آشنائى با اسماء و صفات مقدس او است .

 


  3 - روایاتی در فضیلت این آیات :

 

از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که آن حضرت فرمود: من از جبرئیل علیه السلام از اسم اعظم پرسیدم. جواب داد: بر تو باد که نظر در آخر سوره «حَشر» کنی پس بسیار گردان، قرائت آن را.

و بار دیگر از او سؤال کردم، همین جواب داد. نوبتی دیگر از او پرسیدم، همین جواب شنیدم.

و روایتی دیگر از حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم نقل است که فرمود: اسم اعظم در شش آیت است که در آخر سوره حشر است.

و باز از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده که فرمود: هر که خواتیم (آیه های پایانی) سوره حشر را در شب یا در روز بخواند و در آن روز بمیرد، حق سبحانه بهشت بر او واجب گرداند.

و نیز روایت است از آن حضرت که فرمود: هرکه در صباح (صبح) سه بار بگوید: «أَعوذُ باللّه ِ مِن الشَّیطانِ الرَّجیم» و سه آیه آخر سوره حشر بخواند، حق سبحانه، هفتاد هزار فرشته بر او موکل گرداند تا او را نگاه می دارند از جمیع آفات و صلوات بر او می فرستند تا شب و اگر در آن روز بمیرد، شهید بمیرد و اگر آن را به همین طریق در شبانگاه بخواند، همین منزلت یابد.

و روایتی دیگر نقل شده که آن حضرت فرمود: هر که از «لَو اَنَزلَنا هذا القُران» تا آخر سوره حشر را تلاوت کند و در آن شب بمیرد، [همانند] شهید، مرده باشد.

 

 

سخنی ازعارف کامل آیت الله میرزا محمّدعلی شاه آبادی:

 

 

سه آیة آخر سورة مبارک حشر را تلاوت کنید تا ملکة شما شود و اوّلین اثری که از آن مترتّب می‏شود، پس از مرگ و شب اوّل قبر است. وقتی که ملکین از طرف پروردگار برای سؤال و جواب می‏آیند، در جواب «من ربّک؟» (خدای تو کیست؟)

«هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ (22)?


هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ (23)?

هُوَ اللهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَی یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ‏ز(24)?»

 

اوست‏ خدایى که غیر از او معبودى نیست داننده غیب و آشکار است اوست رحمتگر مهربان (22)
اوست‏ خدایى که جز او معبودى نیست همان فرمانرواى پاک سلامت[بخش و] مؤمن [به حقیقت‏ حقه خود که] نگهبان عزیز جبار [و] متکبر [است] پاک است‏ خدا از آنچه [با او] شریک میگردانند (23)
اوست ‏خداى خالق نوساز صورتگر [که] بهترین نامها [و صفات] از آن اوست آنچه در آسمانها و زمین است [جمله] تسبیح او میگویند و او عزیز حکیم است (24)

وقتی این طور پاسخ بگویی ملائکة الهی مبهوت و متحیّر می‏شوند، چون این معرفی حق است ‏به زبان حق، نه معرفی حق به زبان خلق.

به نقل از سایت دانشگاه تهران از قول آیت اللّه نصراللّه شاه‏ آبادى،سال 1365.

**************************

خداوندا ! به عظمت اسماء و صفات سوگند، که قلوب ما را در برابر قرآن مجید خاضع و خاشع بگردان .
پروردگارا ! دام شیطان ، سخت است ، و اگر لطف تو یار نشود نجات از آن مشکل ، ما را در پناه لطف از وسوسه هاى شیاطین ، محفوظ دار.
بار الها ! روح ایثار و تقوى و برکنارى از هر گونه بخل و کینه و حسد به ما مرحمت کن ، و ما را از خودخواهى و خودپسندى بر کنار فرما.
                                                                  ((آمین یا رب العالمین))






تاریخ : دوشنبه 95/12/2 | 11:9 صبح | نویسنده : سیدسعیدبهروز | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


کد موسیقی برای وبلاگ